Abstract
Teorien Leadership Pipeline er de seneste ca. ti år vundet kraftigt frem som en deskriptiv ramme for ledelse og som et styrende paradigme for store internationale koncerners ledelsesinfrastruktur (Kaiser, 2011). Teorien beskriver bl.a. hvilke færdigheder, prioriteter og arbejdsværdier, der skal til for at løse ledelsesopgaven for ledere på hvert enkelt ledelsesniveau, og forbindes oftest med Charan, Drotter og Noel (2001), men trækker reelt på en bred tradition inden for organisationsteori og ledelsesteori. Denne artikel formidler resultaterne af et kvalitativt forskningsprojekt, der undersøgte, om Leadership pipelineteoriens Gennem en række kvalitative fokusgruppeinterviews med 100 ledere fra forskellige lederniveauer blev der arbejdet med disse spørgsmål. Analysen af dataene indikerer, at teorien skal suppleres af otte kompetencefelter. Afslutningsvist diskuteres begrænsninger i forskningsdesignet samt forskningsspørgsmål, der kan undersøges yderligere. I et bredere
perspektiv bidrager artiklen med nye perspektiver på, hvad danske offentlige ledere ser, at ledelsesopgaven i den offentlige sektor kræver af lederen. Hermed indskriver artiklen sig i en bestræbelse på at bidrage med svar på en af de mest markante forskningsudfordringer som opstod i kølvandet på Minnowbrook III konferencen: Hvad er den særlige karakter, funktion og jurisdiktion, der kendetegner offentlig ledelse?
perspektiv bidrager artiklen med nye perspektiver på, hvad danske offentlige ledere ser, at ledelsesopgaven i den offentlige sektor kræver af lederen. Hermed indskriver artiklen sig i en bestræbelse på at bidrage med svar på en af de mest markante forskningsudfordringer som opstod i kølvandet på Minnowbrook III konferencen: Hvad er den særlige karakter, funktion og jurisdiktion, der kendetegner offentlig ledelse?
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Akademisk kvarter / Academic Quarter |
Volume | 06 |
Pages (from-to) | 9-29 |
Number of pages | 20 |
ISSN | 1904-0008 |
Publication status | Published - 6 Jun 2013 |