Abstract
Både i private og offentlige organisationer gennemføres tilfredshedsmålinger og
evalueringer ofte med det eksplicitte formål at bidrage til udvikling og læring i
organisationen. Målinger af medarbejdernes tilfredshed skal producere viden, som organisationer og aktører inden for det undersøgte praksisfelt kan lære af, kan bruge til at reflektere over og forbedre deres indsats. Men hvordan foregår denne proces i praksis? Med udgangspunkt i en case, hvor en kommunal pædagogisk afdeling arbejder med at omsætte målingsresultater til handling, undersøges det hvordan evalueringsprocesser kan tilrettelægges med henblik på at styrke læringspotentialet. I artiklen argumenters der for, at det skaber udfordringer for læringen at trivselsmålinger ofte er konstrueret indenfor et positivistisk videnskabsideal og indebærer et et teknisk-rationelt perspektiv på organisatorisk læring, mens de fænomener, der spørges til og sidenhen skal udvikles ofte bedst kan forstås indenfor et socialt-kulturelt perspektiv.
evalueringer ofte med det eksplicitte formål at bidrage til udvikling og læring i
organisationen. Målinger af medarbejdernes tilfredshed skal producere viden, som organisationer og aktører inden for det undersøgte praksisfelt kan lære af, kan bruge til at reflektere over og forbedre deres indsats. Men hvordan foregår denne proces i praksis? Med udgangspunkt i en case, hvor en kommunal pædagogisk afdeling arbejder med at omsætte målingsresultater til handling, undersøges det hvordan evalueringsprocesser kan tilrettelægges med henblik på at styrke læringspotentialet. I artiklen argumenters der for, at det skaber udfordringer for læringen at trivselsmålinger ofte er konstrueret indenfor et positivistisk videnskabsideal og indebærer et et teknisk-rationelt perspektiv på organisatorisk læring, mens de fænomener, der spørges til og sidenhen skal udvikles ofte bedst kan forstås indenfor et socialt-kulturelt perspektiv.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Det danske ledelsesakademis 2010 konference |
Number of pages | 14 |
Publisher | Center for Industrial Production, Aalborg University |
Publication date | 2010 |
ISBN (Print) | 978-87-994113-0-6 |
Publication status | Published - 2010 |
Event | Det Danske Ledelsesakademis 2010 konference: Et snit gennem dansk ledelse - Ålborg, Denmark Duration: 6 Dec 2010 → 7 Dec 2010 |
Conference
Conference | Det Danske Ledelsesakademis 2010 konference: Et snit gennem dansk ledelse |
---|---|
Country/Territory | Denmark |
City | Ålborg |
Period | 06/12/2010 → 07/12/2010 |