Ledelse af trivsel: Skaber trivselsmålinger øget trivsel?

Hanne Dauer Keller, Palle Rasmussen, Nanna Friche

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Både i private og offentlige organisationer gennemføres tilfredshedsmålinger og
    evalueringer ofte med det eksplicitte formål at bidrage til udvikling og læring i
    organisationen. Målinger af medarbejdernes tilfredshed skal producere viden, som organisationer og aktører inden for det undersøgte praksisfelt kan lære af, kan bruge til at reflektere over og forbedre deres indsats. Men hvordan foregår denne proces i praksis? Med udgangspunkt i en case, hvor en kommunal pædagogisk afdeling arbejder med at omsætte målingsresultater til handling, undersøges det hvordan evalueringsprocesser kan tilrettelægges med henblik på at styrke læringspotentialet. I artiklen argumenters der for, at det skaber udfordringer for læringen at trivselsmålinger ofte er konstrueret indenfor et positivistisk videnskabsideal og indebærer et et teknisk-rationelt perspektiv på organisatorisk læring, mens de fænomener, der spørges til og sidenhen skal udvikles ofte bedst kan forstås indenfor et socialt-kulturelt perspektiv.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDet danske ledelsesakademis 2010 konference
    Number of pages14
    PublisherCenter for Industrial Production, Aalborg University
    Publication date2010
    ISBN (Print)978-87-994113-0-6
    Publication statusPublished - 2010
    EventDet Danske Ledelsesakademis 2010 konference: Et snit gennem dansk ledelse - Ålborg, Denmark
    Duration: 6 Dec 20107 Dec 2010

    Conference

    ConferenceDet Danske Ledelsesakademis 2010 konference: Et snit gennem dansk ledelse
    Country/TerritoryDenmark
    CityÅlborg
    Period06/12/201007/12/2010

    Cite this