Ledelse der giver mening

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

    Abstract

    Det er komplekse forhold, der hæmmer eller fremmer de offentlige implementeringsprocesser. Skoleledelse må være bevidst om at lede i denne kompleksitet. Selv når der fokuseres på alle andre forhold, så spiller de individuelle og relationelle forhold en afgørende rolle for, hvorvidt at reformen, interventionen eller forandringen udleves i praksis eller ej. Eksempelvis er relationen mellem de forskellige niveauer og aktører i de kommunale implementeringsprocesser afgørende for resultatet. Der findes skoleledelsen og skolelærere imellem ofte divergerende opfattelser af12: 1) hvor man som skole er, hvor den er på vej hen, og hvorledes man kommer frem til ønskede mål 2) skolens vision og hvorledes den udleves 3) hvilke kompetencer der skal til for at lykkes med implementeringen af interventioner; 4) hvorvidt lærerne har adgang til relevant viden, rådgivning og vejledning; 5) hvor og hos hvem lærerne opsøger deres viden (Conrad, 2014). Blandt andet kan denne divergens medføre fejlagtige konklusioner, der kan føre til uhensigtsmæssige beslutninger i forhold til hvilke kapacitetsløft, der iværksættes. Traditionelle iværksatte uddannelsesforløb har haft meget ringe effekt uden efter- og sideløbende supervision i praksis (Joyce & Showers, 2002). Artiklen sigter mod at bidrage med en øget forståelse af implementeringen af politiske beslutninger ved at belyse de forhold, der præger implementeringen med særligt fokus på skoleledelsen, medarbejderne og deres relation. Artiklen søger også at belyse, hvordan der kan ledes i denne kompleksitet.
    Original languageDanish
    JournalSkolen i Morgen - Tidsskrift for skoleledere
    Volume17. årgang
    Issue numberNr. 6
    Pages (from-to)3-8
    Number of pages6
    ISSN1397-7458
    Publication statusPublished - Mar 2014

    Cite this