Abstract
I organisationer under forandring er lederens rolle og særligt det ledelsesmæssige krydspres og den indfydelse, krydspres har på det interpersonelle samspil i organisationer under forandring, trådt frem som et centralt emne i min forskning. De gruppedynamiske processer ’under overfaden’ i organisationen påvirker det menneskelige samspil og erfaringer med forandring sprocesser på en måde, som udfordrer det ledelsesmæssige rum. Det ledelsesmæssige krydspres skal forstås som det pres, der opstår i ledelse mellem implementeringen af politiske, overordnede ledelsesmæssige beslutninger og det, at kunne rumme de følelsesmæssige reaktioner og vanskeligheder i medarbejdergruppen, som de overordnede beslutninger kan medføre. I krydspresset mellem disse to positioner er der risiko for, at lederen ’vælger side’, og dermed undgår at forholde sig til kompleksiteten i forandringsprocessen.
Formålet med kapitlet er at præsentere forskningsresultaterne fra et aktionsforskningsprojekt med implementering af Skolereformen 2013-2014, hvor spørgsmålet om betydningen af krydspres og autorisation af ledelse for processen i organisationen var centralt.
Formålet med kapitlet er at præsentere forskningsresultaterne fra et aktionsforskningsprojekt med implementering af Skolereformen 2013-2014, hvor spørgsmålet om betydningen af krydspres og autorisation af ledelse for processen i organisationen var centralt.
| Original language | Danish |
|---|---|
| Title of host publication | Dilemmaer i Ledelse |
| Editors | Søren Frimann, Hanne Dauer Keller |
| Number of pages | 24 |
| Place of Publication | Aalborg |
| Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
| Publication date | 2016 |
| Edition | 1 |
| Pages | 93-117 |
| Chapter | 4 |
| ISBN (Electronic) | 978-87-7112-588-7 |
| Publication status | Published - 2016 |
| Series | Organisatorisk læring og ledelse |
|---|---|
| Number | 1 |
| ISSN | 2446-1814 |