Abstract
Denne artikel blev ikke færdigbearbejdet før forfatterens alt for tidlige død. Den
er medtaget, fordi Ulla Thøgersens arbejde alligevel repræsenterer et væsentligt
bidrag til forståelsen af lederes læringsrum. I artiklen reflekteres over begrebet
responsivitet i et filosofisk perspektiv og artiklen er bygget op som et argument
for, at ledelse må forstås som en responsiv aktivitet og at lederen må anskues
som ’decentreret’, da ledelse fremdeles ikke handler om, at ledere først og
fremmest tager initiativ, sætter mål og handler. Noget går forud for en leders
handling, så derfor responderer ledere på det ’noget’ og på de processer, der går
forud. Lederen befinder sig i et potentielt læringsrum, men kvaliteten og retningen
af læringen afhænger af, hvilken indstilling lederen har til de responsive
processer.
er medtaget, fordi Ulla Thøgersens arbejde alligevel repræsenterer et væsentligt
bidrag til forståelsen af lederes læringsrum. I artiklen reflekteres over begrebet
responsivitet i et filosofisk perspektiv og artiklen er bygget op som et argument
for, at ledelse må forstås som en responsiv aktivitet og at lederen må anskues
som ’decentreret’, da ledelse fremdeles ikke handler om, at ledere først og
fremmest tager initiativ, sætter mål og handler. Noget går forud for en leders
handling, så derfor responderer ledere på det ’noget’ og på de processer, der går
forud. Lederen befinder sig i et potentielt læringsrum, men kvaliteten og retningen
af læringen afhænger af, hvilken indstilling lederen har til de responsive
processer.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Lederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis |
Editors | Hanne Dauer Keller, Søren Frimann |
Number of pages | 6 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2017 |
Edition | 1 |
Pages | 293-298 |
Chapter | 12 |
ISBN (Print) | 978-87-7112-666-2 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7112-665-5 |
Publication status | Published - 2017 |
Series | Organisatorisk læring og ledelse |
---|---|
Number | 3 |
ISSN | 2446-1814 |