Ledelse som en responsiv begivenhed: Pathos som grundlag for ledelse og læring

Ulla Thøgersen

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel blev ikke færdigbearbejdet før forfatterens alt for tidlige død. Den
er medtaget, fordi Ulla Thøgersens arbejde alligevel repræsenterer et væsentligt
bidrag til forståelsen af lederes læringsrum. I artiklen reflekteres over begrebet
responsivitet i et filosofisk perspektiv og artiklen er bygget op som et argument
for, at ledelse må forstås som en responsiv aktivitet og at lederen må anskues
som ’decentreret’, da ledelse fremdeles ikke handler om, at ledere først og
fremmest tager initiativ, sætter mål og handler. Noget går forud for en leders
handling, så derfor responderer ledere på det ’noget’ og på de processer, der går
forud. Lederen befinder sig i et potentielt læringsrum, men kvaliteten og retningen
af læringen afhænger af, hvilken indstilling lederen har til de responsive
processer.
Original languageDanish
Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Number of pages6
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2017
Edition1
Pages293-298
Chapter12
ISBN (Print)978-87-7112-666-2
ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
Publication statusPublished - 2017
SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
Number3
ISSN2446-1814

Cite this