Ledelse som en responsiv begivenhed: Pathos som grundlag for ledelse og læring

Ulla Thøgersen

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Denne artikel blev ikke færdigbearbejdet før forfatterens alt for tidlige død. Den
    er medtaget, fordi Ulla Thøgersens arbejde alligevel repræsenterer et væsentligt
    bidrag til forståelsen af lederes læringsrum. I artiklen reflekteres over begrebet
    responsivitet i et filosofisk perspektiv og artiklen er bygget op som et argument
    for, at ledelse må forstås som en responsiv aktivitet og at lederen må anskues
    som ’decentreret’, da ledelse fremdeles ikke handler om, at ledere først og
    fremmest tager initiativ, sætter mål og handler. Noget går forud for en leders
    handling, så derfor responderer ledere på det ’noget’ og på de processer, der går
    forud. Lederen befinder sig i et potentielt læringsrum, men kvaliteten og retningen
    af læringen afhænger af, hvilken indstilling lederen har til de responsive
    processer.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Number of pages6
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2017
    Edition1
    Pages293-298
    Chapter12
    ISBN (Print)978-87-7112-666-2
    ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
    Publication statusPublished - 2017
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    Number3
    ISSN2446-1814

    Cite this