Ledelse som samskabende, relationel praksis

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel handler om ledelse som samskabende, relationel praksis og bygger på antagelsen om, at det er i relationelle processer, hvor mennesker mødes og arbejder sammen, at betydninger opstår, opretholdes og transformeres. Det er i disse møder, vi forhandler forståelser og mening med hinanden. Ligeledes er det i relationelle processer, der skabes konflikter, fremmedgørelse og dårligt fungerende organisationer. I et relationelt perspektiv handler ledelse i høj grad om at styrke de relationelle processer i organisationen og i forholdet mellem organisationen og dens omverden.
Det relationelle perspektiv på ledelse bevæger sig væk fra forestillingen om den individualiserede, heroiske leder og sætter fællesskabet i forgrunden. Ledelse forstås i dette perspektiv som en aktivitet, der opstår ud af samtaler, interaktion og koordineret handling, dvs. noget, der udvikler udvikler sig gennem hverdagsinteraktion i mikro-processer i og omkring organisationen. I denne forståelse er ledelse ikke noget, som en person kan udøve alene, men noget, der opstår og vokser ud af det organisatoriske fællesskab og i responsiv relation til organisationens omverden.
Det relationelle perspektiv på ledelse repræsenterer et skift i vores forståelse af ledelse fra at se personer, objekter og organisationer som uafhængige størrelser til at se alting som forbundet i relationelle, responsive processer. Samtidig er det ikke altid nemt at forlade tidligere tiders paradigme, hvor ledelse primært er betragtet som en enkelt mands bedrift. Kapitlet diskuterer det relationelle perspektiv på ledelse og bidrager med en illustrativ case.
Original languageDanish
Title of host publicationLedelse i sociale processer : Relationer, resonans og responsivitet
EditorsLone Hersted
Number of pages20
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherDansk Psykologisk Forlag
Edition1
Chapter2
Publication statusIn preparation - 2020
SeriesErhvervspsykologi
ISSN1602-9968

Cite this