Ledelsesnetværk - et potentielt læringsrum

Stine Bylin Bundgaard

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kapitelet belyser ledelsesnetværk som et potentielt læringsrum, der skaber mulighed for, at man som leder kan hente inspiration til lederskab og udvikling
    af sin organisation udenfor de gængse organisatoriske rammer. I kapitlet
    fokuseres der på lederens mulighed for at få udbytte af de netværk, der omgiver organisationen. Her bringes elementer som samarbejde på tværs af sektorer og konkurrenceskel ind som drivkraft, der kan bidrage til at skabe fremtidens ledere. Det interorganisatoriske netværk anskues her som et uformelt lærings- og refleksionsrum, hvori det er muligt at udforske nye relationer, skabe tværgående projekter, tilegne sig ny viden, reflektere over ledelsespraksis mm., men det kan imidlertid være vanskeligt at navigere blandt det store udbud, der findes af netværk. Nærværende kapitel søger, på baggrund af dette, indsigt i lederens forudsætninger for netop at søge læringsmæssig værdi og udvide kompetencer i netværk, som vil kunne omsættes til specifik organisatorisk værdi (Ellström 1994, Illeris 2012)1.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Number of pages20
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2017
    Edition1
    Pages273-292
    Chapter11
    ISBN (Print)978-87-7112-666-2
    ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
    Publication statusPublished - 2017
    SeriesOrganizational Learning and Management Studies
    Number3
    ISSN2446-1814

    Cite this