Ledelsesudvikling i dialogiske læringsrum

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Konsulenter og aktionsforskere bliver ofte bedt om at varetage opgaven med at facilitere semiformelle læringsrum, dvs. at rammesætte og facilitere forløb med fokus på udvikling og iværksættelse af læreprocesser i grupper. Det semiformelle læringsrum udspiller sig i reglen internt i organisationen i tæt relation til den organisatoriske praksis. Det vigtigste er her, at konsulenten og aktionsforskeren designer rammer, strukturer og processer, der inviterer deltagerne til fælles refleksion, læring og udvikling baseret på fælles erfaringer og viden fra den aktuelle organisatoriske kontekst. I kapitlet giver vi læseren et indblik i, hvordan et semiformelt læringsrum kan rammesættes og faciliteres med henblik på at skabe læring og vidensproduktion i ledelsesteams.
Original languageDanish
Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
Number of pages23
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2017
Edition1
Pages171-194
Chapter7
ISBN (Print)978-87-7112-666-2
ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
Publication statusPublished - 2017
SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
Number3
ISSN2446-1814

Cite this