Lederes kompetenceudvikling og læring

Hanne Dauer Keller, Søren Frimann

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Dette kapitel diskuterer og reflekterer over, hvordan ledelse læres. Centrale diskussioner i ledelsesfeltet kombineres med læringsteoretiske diskussioner for at kvalificere vores viden om lederes læring. Der udvikles en systematisk model
    over tre læringsrum for ledelse, som analyseres og diskuteres i forhold til de
    enkelte læringsrums fordele, begrænsninger og udviklingspotentialer. Vi argumenterer for, at alle tre læringsrum bidrager med vigtige aspekter af lederes
    kompetenceudvikling, men at der tillige er store læringsmæssige gevinster at
    hente, hvis 1) de enkelte rums begrænsninger overkommes, 2) der planlægges,
    så de enkelte rum i højere grad komplementerer hinanden i specifikke læringsaktiviteter og 3) lederes (livslange) læringsbane tilrettelægges med brug af alle rum.
    Original languageDanish
    Title of host publicationLederes læringsrum : Koblinger mellem organisation, uddannelse og praksis
    EditorsHanne Dauer Keller, Søren Frimann
    Number of pages23
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2017
    Edition1
    Pages45-68
    Chapter2
    ISBN (Electronic)978-87-7112-665-5
    Publication statusPublished - 2017
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    Number3
    ISSN2446-1814

    Cite this