Lidenskab og lidelse: Lars von Triers Antichrist

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Lars von Trier afsøgte melodramaets grænseområder i Breaking the Waves (1996) og Dancer in the Dark (2000). Med Antichrist (2009) gik han i dialog med tragedien. I Antichrist bryder familien og værdierne sammen. Hvor kvinderne i Triers melodramaer led af godhed, er moderen i Antichrist besat af forestillinger om hekse og et rablende had til mandekønnet. Hvad betyder den omvending af magt- og sympatiforhold, der sker i filmen? Titlen relaterer sig tydeligvis til Nietzsches Antikrist (1895), men hvorfor og hvordan? Og hvilken rolle har den provokerende og fascinerende æstetik, der præger filmen?
Original languageDanish
Title of host publicationFilosofi og kunst
EditorsUlla Thøgersen, Bjarne Troelsen
Number of pages18
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2012
Pages209-226
ISBN (Print)978-87-7112-061-5
Publication statusPublished - 2012

Cite this