Lydbranding: – En systematisering og karakteristik af litteraturen

Translated title of the contribution: Sound branding: – a systemisation and characterisation of the field

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

The main purpose of this article is to demonstrate that far more extensive literature on sound branding exists than hitherto acknowledged. The topic has been approached from various angles with differing emphases, and the article provides insight into the variation and range of the literature. Specifically, the article aims to establish an academic foundation for future sound-branding studies by researchers and students alike, who will no longer need to postulate a general lack of literature and research in the field. The article is based on systematically performed literature searches and presents an inductively developed categorisation of five different types of contribution. In this light, the article highlights that although it is now possible to determine that the literature is relatively extensive, a number of knowledge lacunae still exist because a range of questions and activities are ignored or only dealt with in passing.
Original languageDanish
JournalMedieKultur
Volume31
Issue number59
Pages (from-to)133-154
Number of pages22
ISSN1901-9726
DOIs
Publication statusPublished - 2016

Fingerprint

literature
lack
student

Cite this

@article{35ca2078c9b94651a6f0516ad3331fee,
title = "Lydbranding: – En systematisering og karakteristik af litteraturen",
abstract = "Denne artikel har til overordnet form{\aa}l at vise, at der fi ndes mere litteratur om lydbranding, end man hidtil har kunnet f{\aa} indtryk af. Artiklen skal vise, at emnet er belyst ud fra mange forskellige vinkler og betoninger, og artiklen skal dermed tilvejebringe et indblik i litteraturens variation og r{\ae}kkevidde. Artiklen sigter specifikt p{\aa} at manifestere et forskningsm{\ae}ssigt grundlag for fremtidige studier og unders{\o}gelser – med s{\ae}rlig tanke p{\aa} forskere og studerende – s{\aa}ledes at disse har noget at bygge videre p{\aa} og ikke l{\ae}ngere beh{\o}ver at postulere, at der generelt mangler litteratur og forskning p{\aa} omr{\aa}det. Artiklen baserer sig p{\aa} systematiske litteraturs{\o}gninger, og den pr{\ae}senterer en induktivt udviklet kategorisering af fem forskellige bidragsformer. Artiklen fremh{\ae}ver p{\aa} den baggrund, at selvom litteraturomr{\aa}det alts{\aa} nu kan bestemmes som relativt omfattende, s{\aa} eksisterer der stadig visse ‘videnslakuner’, idet en r{\ae}kke sp{\o}rgs- og g{\o}rem{\aa}l er uafklarede eller kun i begr{\ae}nset omfang behandlet i den eksisterende litteratur.",
author = "Anders Bonde and Graakj{\ae}r, {Nicolai J.}",
year = "2016",
doi = "10.7146/mediekultur.v31i59.20273",
language = "Dansk",
volume = "31",
pages = "133--154",
journal = "MedieKultur",
issn = "0900-9671",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "59",

}

Lydbranding : – En systematisering og karakteristik af litteraturen. / Bonde, Anders; Graakjær, Nicolai J.

In: MedieKultur, Vol. 31, No. 59, 2016, p. 133-154.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Lydbranding

T2 - – En systematisering og karakteristik af litteraturen

AU - Bonde, Anders

AU - Graakjær, Nicolai J.

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Denne artikel har til overordnet formål at vise, at der fi ndes mere litteratur om lydbranding, end man hidtil har kunnet få indtryk af. Artiklen skal vise, at emnet er belyst ud fra mange forskellige vinkler og betoninger, og artiklen skal dermed tilvejebringe et indblik i litteraturens variation og rækkevidde. Artiklen sigter specifikt på at manifestere et forskningsmæssigt grundlag for fremtidige studier og undersøgelser – med særlig tanke på forskere og studerende – således at disse har noget at bygge videre på og ikke længere behøver at postulere, at der generelt mangler litteratur og forskning på området. Artiklen baserer sig på systematiske litteratursøgninger, og den præsenterer en induktivt udviklet kategorisering af fem forskellige bidragsformer. Artiklen fremhæver på den baggrund, at selvom litteraturområdet altså nu kan bestemmes som relativt omfattende, så eksisterer der stadig visse ‘videnslakuner’, idet en række spørgs- og gøremål er uafklarede eller kun i begrænset omfang behandlet i den eksisterende litteratur.

AB - Denne artikel har til overordnet formål at vise, at der fi ndes mere litteratur om lydbranding, end man hidtil har kunnet få indtryk af. Artiklen skal vise, at emnet er belyst ud fra mange forskellige vinkler og betoninger, og artiklen skal dermed tilvejebringe et indblik i litteraturens variation og rækkevidde. Artiklen sigter specifikt på at manifestere et forskningsmæssigt grundlag for fremtidige studier og undersøgelser – med særlig tanke på forskere og studerende – således at disse har noget at bygge videre på og ikke længere behøver at postulere, at der generelt mangler litteratur og forskning på området. Artiklen baserer sig på systematiske litteratursøgninger, og den præsenterer en induktivt udviklet kategorisering af fem forskellige bidragsformer. Artiklen fremhæver på den baggrund, at selvom litteraturområdet altså nu kan bestemmes som relativt omfattende, så eksisterer der stadig visse ‘videnslakuner’, idet en række spørgs- og gøremål er uafklarede eller kun i begrænset omfang behandlet i den eksisterende litteratur.

UR - http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/mediekultur/issue/view/2262

U2 - 10.7146/mediekultur.v31i59.20273

DO - 10.7146/mediekultur.v31i59.20273

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 31

SP - 133

EP - 154

JO - MedieKultur

JF - MedieKultur

SN - 0900-9671

IS - 59

ER -