Abstract
Evaluering handler om ansvar, refleksioner
og om placering af ansvar. Der er to primære
ansvar med to forskellige agenter, der
skal forholde sig til hinanden. Der er læreren
og lærerens undervisning, og så er der eleven
og elevens læring. Det er ifølge Spanget Christensen
lærerens ansvar at evaluere tilrettelæggelsen
og dialogen, mens det er elevens
ansvar at evaluere sin læring. Hertil kunne
man tilføje, at det er lærerens ansvar at stille
tilstrækkeligt til rådighed for at læring kan
ske. Det beror naturligvis på hvilket læringssyn,
man læner sig opad. Læringssynet er
også udgangspunkt for hvilke spørgsmål, der
er relevante at stille. Hvilket igen beror på,
hvad det er man ønsker at vide. Eksempelvis
vil en behavioristisk model baseret på transfer
af viden typisk betjene sig af spørgsmål
angående det læreren har stillet til rådighed,
som for eksempel det spørgeskema, jeg har
anvendt gør - i form af spørgsmål om lærerens
forberedelse og indsats. En kognitivistisk
model baseret på Piaget-tanker vil
arbejde ud fra mentale skemaer i forandring.
Her vil spørgsmål af typen der går på elevens
forståelse og forforståelse i forhold til stoffet
være relevante. Den model jeg har anvendt i
min undersøgelse er overvejende behavioristisk
og beskæftiger sig i hovedkategorierne
med input/output. En del af skemaet går på
elevens refleksioner over egen forberedelse
og indsats, men også her er det input/
output-baserede kategorier, der stilles
op. I uddybningsdelene får eleverne imidlertid
lejlighed til at formulere sætninger selv.
Ud over at evaluering
i fremtiden bliver en integreret del af
undervisning er det interessant at integrere evaluering
i uddannelsesforskning og refleksioner over læringsteori.
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Spindet |
Volume | 9 |
Issue number | 2 |
Pages (from-to) | 39-49 |
Number of pages | 11 |
ISSN | 1603-7979 |
Publication status | Published - 2009 |
Externally published | Yes |