TY - CHAP
T1 - "Måske ikke lige på Lorry"
T2 - Nyhedshoaxens kritiske transmedielle potentiale
AU - Jacobsen, Louise Brix
PY - 2019/11/26
Y1 - 2019/11/26
N2 - I artiklen ““Måske ikke lige på Lorry”. Nyhedshoaxens kritiske transmedielle potentiale” introducerer og analyserer Louise Brix Jacobsen en undergenre til satirisk fake news: nyhedshoaxen. Hun argumenterer for, at nyhedshoaxes rummer et særligt kritisk potentiale, fordi de ud over at kunne karakteriseres som satirisk fake news også trækker på de sløringsstrategier, der er karakteristisk for den propagandistiske og løgnagtige form for fake news. En hoax er en form for svindelnummer, der altid involverer en form for modtagerbedrag, men samtidig er det karakteristisk for nyhedshoaxen, at bedraget kun er midlertidigt, og at det fulde kritiske potentiale udfoldes, når det indledende bedrag afsløres. Med udgangspunkt i Absurdistans nyhedshoax på TV2 Lorry om natklubben Eye Candy og i aktivistgruppen The Yes Mens nyhedshoax om Dow Chemicals på BBC viser Jacobsen, hvordan nyhedshoaxen er afhængig af etablerede nyhedsmediers gengivelse af nyheden og en tværmediel spredning af afsløringen af nyheden som fake. Det betyder, at nyhedshoaxen rummer særlige muligheder for en tematisering af vores medieadfærd i en større mediekulturel sammenhæng. Artiklen afsluttes med introduktionen af en analysemodel, der kan anskueliggøre, hvordan forskellige typer satirisk fake news og nyhedshoaxes fungerer i forskellige kommunikative kontekster.
AB - I artiklen ““Måske ikke lige på Lorry”. Nyhedshoaxens kritiske transmedielle potentiale” introducerer og analyserer Louise Brix Jacobsen en undergenre til satirisk fake news: nyhedshoaxen. Hun argumenterer for, at nyhedshoaxes rummer et særligt kritisk potentiale, fordi de ud over at kunne karakteriseres som satirisk fake news også trækker på de sløringsstrategier, der er karakteristisk for den propagandistiske og løgnagtige form for fake news. En hoax er en form for svindelnummer, der altid involverer en form for modtagerbedrag, men samtidig er det karakteristisk for nyhedshoaxen, at bedraget kun er midlertidigt, og at det fulde kritiske potentiale udfoldes, når det indledende bedrag afsløres. Med udgangspunkt i Absurdistans nyhedshoax på TV2 Lorry om natklubben Eye Candy og i aktivistgruppen The Yes Mens nyhedshoax om Dow Chemicals på BBC viser Jacobsen, hvordan nyhedshoaxen er afhængig af etablerede nyhedsmediers gengivelse af nyheden og en tværmediel spredning af afsløringen af nyheden som fake. Det betyder, at nyhedshoaxen rummer særlige muligheder for en tematisering af vores medieadfærd i en større mediekulturel sammenhæng. Artiklen afsluttes med introduktionen af en analysemodel, der kan anskueliggøre, hvordan forskellige typer satirisk fake news og nyhedshoaxes fungerer i forskellige kommunikative kontekster.
KW - fake news
KW - nyhedshoax
KW - hoax
KW - satire
UR - https://www.forlagetspring.dk/products/satirisk-fake-news
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788793358720
SP - 104
EP - 122
BT - Satirisk Fake News
A2 - Brix Jacobsen, Louise
A2 - Andersen Kraglund, Rikke
A2 - Skov Nielsen, Henrik
PB - Forlaget Spring
ER -