Projects per year
Abstract
For at kunne skabe en YouTube-kanal der appellerer til børn og unge i alderen 7-14 år, er der forskellige faktorer som skal indtænkes. For det første peger flere undersøgelser på, at der er forskel på, hvad målgruppen ser på YouTube, bl.a. hvad angår alder og køn (DR Medieforskning, 2018: Hansen, Gissel & Puck, 2017: Børnerådet, 2016). For det andet kan bl.a. forståelses-, koncentrations- og kommunikationsevner have en betydning for den unge målgruppes interesseskabelse og fastholdelse (Børnerådet, 2016). Det er derfor nødvendigt at undersøge, om ovenstående faktorer har en indvirkning, og hvilke tiltag der skal tænkes ind for at skabe YouTube-indhold, der kan ramme målgruppen bredt.Formålet med spørgeskemaundersøgelsen er derfor at undersøge målgruppens vaner og præferencer på YouTube, herunder hvilke forestillinger samt ønsker de har til en ny kanal med et naturvidenskabeligt fokus.Undersøgelsen kortlægger desuden målgruppens brug af andre sociale medier med det formål at give en indikation af, hvor indholdet på YouTube-kanalen bedst understøttes og suppleres med andet indhold.Resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen vil blive brugt i den videre arbejdsproces. Bl.a. skal undersøgelsen af målgruppens vaner og præferencer på YouTube bruges i forhold til at tilpasse formatet af videoerne til målgruppen, f.eks.ved at få et indblik i hvilke virkemidler, som appellerer mest til målgruppen og drage inspiration fra de YouTube-kanaler, som målgruppen ser i forvejen.Et andet formål med spørgeskemaundersøgelsen vil være at anvende den indsamlede data til brug i online workshops med MadMagis advisory board. Advisory boardet består af otte børn og unge i alderen 10-14 år og fungerer somMadMagis børne- og ungepanel. Medlemmerne giver løbende i projektet feedback på alt fra videoidéer, medvirkende, det faglige niveau til virkemidler og det overordnede udtryk i videoerne. Spørgeskemaundersøgelsen vil derfor blive brugttil at udfolde de tidligere nævnte fokusområder, og samtidigt udpege de punkter, som kræver ekstra opmærksomhed.Advisory boardet vil efterfølgende i de online workshops fungere som en fokusgruppe, hvor respondenternes besvarelser kan testes og undersøges nærmere.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Aalborg |
---|---|
Publisher | Aalborg Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg |
Number of pages | 36 |
Publication status | Published - Jan 2021 |
Series | DCE Technical Memorandum |
---|---|
Number | 82 |
ISSN | 1901-7278 |
Projects
- 1 Finished
-
MadMagi - et udforskende og formidlende madvidenskabsforum. Total budget 2.420.512 DKK
Fisker, A. M., Heilmann, A. E. U., Bagger, N. C., Hjort, A. S., Mynderup-Bjørnshave, M., Seerup Clausen, K. & Frigaard, P.
01/01/2020 → 31/12/2021
Project: Consultancy