Magt og læring i akademiske organisationer

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    Kapitlet Magt og læring i akademiske organisationer fremlægger en forståelse af organisatorisk læring som processer, hvorigennem medlemmer af organisationer tilegner sig ny viden og kompetencer, samtidig med at organisationerne bliver bedre til at forstå deres opgaver og koordinere medlemmernes indsats i opgaveløsningen. Forskellige former for magt internt i en organisation præger mulighederne for organisatorisk læring. Kapitlet ser nærmere på magtformer og organisatorisk læring i akademiske organisationer, med danske universiteter som eksempel. Deres organisationsform er præget af usikre kompromisser mellem på den ene side fagområders og discipliners selvorganisering, på den anden side bureaukratisk-hierarkiske strukturer. Inden for et universitet handler organisatorisk læring ikke mindst om at udvikle universitetets grundlæggende ydelser, uddannelse og undervisning, forskning og innovation samt bredere formidling. Vellykket arbejde med udviklingsopgaver kræver kommunikation og samarbejde blandt de relevante aktører, både forskere/undervisere, administrative medarbejdere, studerende og eksterne partnere. Med inspiration fra Habermas pointeres det, at opbygning af en sådan kommunikativ magt må bygge på dialog og ret til medbestemmelse. Men opbygningen af kommunikativ magt begrænses og undermineres af andre magtformer. Det gælder dels den overordnede strukturelle magt, som udmøntes f.eks. i fastlæggelsen af taxametre for forskellige uddannelser og budgetprincipper for fordeling af forskningsressourcer mellem institutioner, men også af den hierarkiske ledelsesmagt, som koncentrerer strategiske diskussioner og beslutninger hos snævre grupper af ledere.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDen organiserede formåen : Magtperspektiver på organisatorisk læring
    EditorsKurt Dauer Keller
    Number of pages17
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date28 Dec 2019
    Edition1. udgave - OA udgave
    Pages253-270
    Chapter11
    ISBN (Print)978-87-7210-293-1
    ISBN (Electronic)978-87-7210-292-4
    Publication statusPublished - 28 Dec 2019
    SeriesOrganisatorisk læring og ledelse
    ISSN2446-1814

    Cite this