TY - JOUR
T1 - “Man skal skrive om det, man interesserer sig for”
T2 - computerspil som journalistisk emne i dansk
AU - Hanghøj, Thorkild
AU - Lützen, Peter Heller
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Denne artikel præsenterer projektet Spiljournalist, som undersøger, hvordan elever kan arbejde journalistisk med computerspil som emne og kulturelt fænomen. Vi præsenterer en scenariedidaktisk domænemodel og beskriver, hvordan digital fritidskultur kan blive et aktiv i skolen. Konkret har eleverne skrevet journalistiske tekster i faget dansk, og ud fra analyser af deres tekster samt interviews med elever i 7.-9. klasse viser vi, hvordan de engagerer og positionerer sig som journalistiske skrivere i et emne, de er optagede af (Hanghøj et al., 2020). Til sidst i artiklen vil vi diskutere nogle af de danskdidaktiske perspektiver på at arbejde med journalistik og computerspil.
AB - Denne artikel præsenterer projektet Spiljournalist, som undersøger, hvordan elever kan arbejde journalistisk med computerspil som emne og kulturelt fænomen. Vi præsenterer en scenariedidaktisk domænemodel og beskriver, hvordan digital fritidskultur kan blive et aktiv i skolen. Konkret har eleverne skrevet journalistiske tekster i faget dansk, og ud fra analyser af deres tekster samt interviews med elever i 7.-9. klasse viser vi, hvordan de engagerer og positionerer sig som journalistiske skrivere i et emne, de er optagede af (Hanghøj et al., 2020). Til sidst i artiklen vil vi diskutere nogle af de danskdidaktiske perspektiver på at arbejde med journalistik og computerspil.
KW - skrivning
KW - computerspil
KW - literacy
KW - Danskfaget
UR - https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-29-naar-undervisningen-digitaliseres/
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 2246-6517
SP - 90
EP - 97
JO - Viden om Literacy
JF - Viden om Literacy
IS - 29
ER -