“Man skal skrive om det, man interesserer sig for”: computerspil som journalistisk emne i dansk

Thorkild Hanghøj, Peter Heller Lützen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

47 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel præsenterer projektet Spiljournalist, som undersøger, hvordan elever kan arbejde journalistisk med computerspil som emne og kulturelt fænomen. Vi præsenterer en scenariedidaktisk domænemodel og beskriver, hvordan digital fritidskultur kan blive et aktiv i skolen. Konkret har eleverne skrevet journalistiske tekster i faget dansk, og ud fra analyser af deres tekster samt interviews med elever i 7.-9. klasse viser vi, hvordan de engagerer og positionerer sig som journalistiske skrivere i et emne, de er optagede af (Hanghøj et al., 2020). Til sidst i artiklen vil vi diskutere nogle af de danskdidaktiske perspektiver på at arbejde med journalistik og computerspil.
Original languageDanish
JournalViden om Literacy
Issue number29
Pages (from-to)90-97
Number of pages8
ISSN2246-6517
Publication statusPublished - 2021

Cite this