Matematik er noget man brugertil at lave lektier med

Helle Alrø, Ole Skovsmose, Paola Valero

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

1253 Downloads (Pure)

Abstract

Goal descriptions and textbooks do not per se enable students to ascribe meaning to what they meet in school mathematics. Meaning concerns many relations, especially between activities in school and students' foregrounds, which among other things refer to the students' interpretations of their opportunities in the future.

Based on empirical data from two 8th grade classes in a Danish town, we look at the students' experiences of school mathematics compared to their foregrounds. We investigate how these two worlds relate to each other and how meaning can be understood in relation to the students' experiences of learning mathematics.

Original languageDanish
JournalMONA: Matematik og Naturfagsdidaktik
Issue number2
Pages (from-to)7-20
Number of pages14
ISSN1604-8628
Publication statusPublished - 2009

Cite this

@article{77b4f0505bf711deb5d6000ea68e967b,
title = "Matematik er noget man brugertil at lave lektier med",
abstract = "M{\aa}lbeskrivelser og l{\ae}rebogssystemer f{\o}rer ikke i sig selv til at elever bliver i stand til at give mening til det de m{\o}der i skolens matematikundervisning. Meningsfuldhed ang{\aa}r mange relationer, specielt mellem aktiviteter i skolen og elevernes forgrund der bl.a. refererer til elevernes forestillinger om og fortolkninger af deres muligheder i fremtiden. Med udgangspunkt i et empirisk studie i 8. klasse i en dansk provinsby ser vi p{\aa} elevers oplevelse af skolematematikken i forhold til deres forgrund. Vi unders{\o}ger hvordan disse to verdener forholder sig til hinanden, og hvordan meningsfuldhed kan forst{\aa}s i relation til elevernes oplevelse af matematikundervisningen. Helle {"}Bruger du matematik n{\aa}r du ikke g{\aa}r i skole?{"}Thao {"}Nej, hvad skal jeg bruge det til?{"}",
author = "Helle Alr{\o} and Ole Skovsmose and Paola Valero",
year = "2009",
language = "Dansk",
pages = "7--20",
journal = "MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik",
issn = "1604-8628",
publisher = "Institut for Naturfagenes Didaktik, K{\o}benhavns Universitet",
number = "2",

}

Matematik er noget man brugertil at lave lektier med. / Alrø, Helle; Skovsmose, Ole; Valero, Paola.

In: MONA: Matematik og Naturfagsdidaktik, No. 2, 2009, p. 7-20.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Matematik er noget man brugertil at lave lektier med

AU - Alrø, Helle

AU - Skovsmose, Ole

AU - Valero, Paola

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Målbeskrivelser og lærebogssystemer fører ikke i sig selv til at elever bliver i stand til at give mening til det de møder i skolens matematikundervisning. Meningsfuldhed angår mange relationer, specielt mellem aktiviteter i skolen og elevernes forgrund der bl.a. refererer til elevernes forestillinger om og fortolkninger af deres muligheder i fremtiden. Med udgangspunkt i et empirisk studie i 8. klasse i en dansk provinsby ser vi på elevers oplevelse af skolematematikken i forhold til deres forgrund. Vi undersøger hvordan disse to verdener forholder sig til hinanden, og hvordan meningsfuldhed kan forstås i relation til elevernes oplevelse af matematikundervisningen. Helle "Bruger du matematik når du ikke går i skole?"Thao "Nej, hvad skal jeg bruge det til?"

AB - Målbeskrivelser og lærebogssystemer fører ikke i sig selv til at elever bliver i stand til at give mening til det de møder i skolens matematikundervisning. Meningsfuldhed angår mange relationer, specielt mellem aktiviteter i skolen og elevernes forgrund der bl.a. refererer til elevernes forestillinger om og fortolkninger af deres muligheder i fremtiden. Med udgangspunkt i et empirisk studie i 8. klasse i en dansk provinsby ser vi på elevers oplevelse af skolematematikken i forhold til deres forgrund. Vi undersøger hvordan disse to verdener forholder sig til hinanden, og hvordan meningsfuldhed kan forstås i relation til elevernes oplevelse af matematikundervisningen. Helle "Bruger du matematik når du ikke går i skole?"Thao "Nej, hvad skal jeg bruge det til?"

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 7

EP - 20

JO - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

JF - MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik

SN - 1604-8628

IS - 2

ER -