Matematiklæreren som "sproglærer"

Lene Østergaard Johansen

    Research output: Working paper/PreprintWorking paperResearch

    Abstract

    Gennem hele grundskolen skal eleverne i matematikundervisningen udvikle deres kommunikative kompetence, der dels består i at kunne sætte sig ind i og fortolke andre personers matematikholdige skriftlige, mundtlige eller visuelle udsagn og "tekster", og dels i selv at kunne udtrykke sig om matematikholdige anliggender, skriftligt, mundtligt eller visuelt overfor en række forskellige modtagere (Niss og Jensen, 2002). Dette stiller store krav til matematikundervisningen og fordrer ekstra opmærksomhed på det sproglige og kommunikative element samt på udviklingen af elevernes funktionelle ordforråd. Der er næppe nogen, der er i tvivl om, at regne- og matematikkompetencer er væsentlige kompetencer for at klare sig i nutidens og fremtidens samfund, og derfor er det også betænkeligt, når en stor gruppe af elever hvert år forlader folkeskolen uden at have tilegnet sig disse kompetencer. I Norge viser undersøgelser, at der er en klar sammenhæng mellem vanskeligheder i norsk og vanskeligheder i matematik. Nogle norske forskere går endda så langt, at de betegner matematikvanskeligheder som værende sprogrelaterede. Undersøgelser i Tyskland viser, at børnene i de første skoleår alene i matematikundervisningen skal lære ikke færre end 500 nye ord og begreber, hvilket får Nolte til at kalde matematik for elevernes første fremmedsprog. Vi har ikke undersøgt, hvor mange nye ord og begreber, som eleverne i Danmark skal lære i matematik de første skoleår, men mon det er urimeligt at antage, at det sandsynligvis er noget tilsvarende Tyskland? Et er i hvert fald sikkert, eleverne kommer i matematikundervisningen til at møde mange nye ord og begreber. De kommer både til at skulle lære en særlig matematikundervisnings diskurs og et særligt skriftsprog, der adskiller sig væsentligt fra det skriftsprog, de lærer i danskundervisningen. I denne artikel vil jeg fokusere på, hvorledes det gennem lærerens sproglige bevidsthed er muligt at skabe en inkluderende og matematikvanskelighedsforebyggende undervisning. En matematikundervisning der kan rumme børn med vidt forskellige baggrunde, såvel danske børn som børn med anden etnisk baggrund. Jeg vil fokusere på matematiklæring og undervisning i folkeskolens laveste og mellemste klassetrin.
    Original languageDanish
    Place of PublicationInstitut for Uddannelse, Læring og Filosofi
    PublisherInstitut for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet
    Number of pages26
    ISBN (Electronic)978-87-91543-48-7
    Publication statusPublished - 2007

    Keywords

    • Mathematics and Language
    • Mathematics teaching
    • Vygotski and development of language

    Cite this