Mellem topstyring og improvisation: Standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikthåndtering i den socialpædagogiske indsats med domfældte udviklingshæmmede

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

67 Downloads (Pure)

Abstract

Inden for flere områder i det sociale arbejde ses et øget krav om anvendelse af metoder og evidens. Denne afhandling undersøger hvordan standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikthåndtering anvendes i den socialpædagogiske praksis på den sikrede institution for domfældte udviklingshæmmede, Kofoedsminde. Studiet, der er inspireret af Institutionel Etnografi, undersøger hvordan de standardiserede metoder fremmes og påvirkes af styringsmæssige og faglige diskurser. Der er desuden fokus på hvordan metoderne bidrager til udvikling af praksis. Studiet viser, at den kompleksitet der er i arbejdet med de domfældte, ofte meget udadreagerende udviklingshæmmede, gør at standardiserede metoder ikke altid passer ind i Kofoedsmindes kontekst og kerneopgave. Det socialpædagogiske personale finder derfor alternative, adækvate og mere passende anvendelser af metoderne, der er tilpasset den kontekstuelle virkelighed, som de arbejder i i deres hverdag. De standardiserede metoder bliver dermed medvirkende til at styre det socialpædagogiske arbejde, men styringen ender med at ligge lokalt, hos det socialpædagogiske personale på afdelingerne.
Original languageDanish
PublisherAalborg Universitetsforlag
Number of pages254
ISBN (Electronic)978-87-7210-348-8
Publication statusPublished - 2018
SeriesAalborg Universitet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Ph.D.-Serien
ISSN2246-1256

Cite this

@phdthesis{69a326f1c552408a8373fc4cdf9f4fc9,
title = "Mellem topstyring og improvisation: Standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikth{\aa}ndtering i den socialp{\ae}dagogiske indsats med domf{\ae}ldte udviklingsh{\ae}mmede",
abstract = "Inden for flere omr{\aa}der i det sociale arbejde ses et {\o}get krav om anvendelse af metoder og evidens. Denne afhandling unders{\o}ger hvordan standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikth{\aa}ndtering anvendes i den socialp{\ae}dagogiske praksis p{\aa} den sikrede institution for domf{\ae}ldte udviklingsh{\ae}mmede, Kofoedsminde. Studiet, der er inspireret af Institutionel Etnografi, unders{\o}ger hvordan de standardiserede metoder fremmes og p{\aa}virkes af styringsm{\ae}ssige og faglige diskurser. Der er desuden fokus p{\aa} hvordan metoderne bidrager til udvikling af praksis. Studiet viser, at den kompleksitet der er i arbejdet med de domf{\ae}ldte, ofte meget udadreagerende udviklingsh{\ae}mmede, g{\o}r at standardiserede metoder ikke altid passer ind i Kofoedsmindes kontekst og kerneopgave. Det socialp{\ae}dagogiske personale finder derfor alternative, ad{\ae}kvate og mere passende anvendelser af metoderne, der er tilpasset den kontekstuelle virkelighed, som de arbejder i i deres hverdag. De standardiserede metoder bliver dermed medvirkende til at styre det socialp{\ae}dagogiske arbejde, men styringen ender med at ligge lokalt, hos det socialp{\ae}dagogiske personale p{\aa} afdelingerne.",
keywords = "Udviklingsh{\ae}mmede, Udadreagerende adf{\ae}rd, Socialp{\ae}dagogik, Standardiserede metoder, Evidens debatten, Risikovurdering",
author = "S{\o}ren Holst",
note = "Ph.d. vejleder: Professor Kjeld H{\o}gsbro, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet Ph.d. bi-vejleder: Lektor Inger Bruun-Hansen, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet",
year = "2018",
language = "Dansk",
series = "Aalborg Universitet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Ph.D.-Serien",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Mellem topstyring og improvisation : Standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikthåndtering i den socialpædagogiske indsats med domfældte udviklingshæmmede. / Holst, Søren.

Aalborg Universitetsforlag, 2018. 254 p. (Aalborg Universitet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Ph.D.-Serien).

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

TY - BOOK

T1 - Mellem topstyring og improvisation

T2 - Standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikthåndtering i den socialpædagogiske indsats med domfældte udviklingshæmmede

AU - Holst, Søren

N1 - Ph.d. vejleder: Professor Kjeld Høgsbro, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet Ph.d. bi-vejleder: Lektor Inger Bruun-Hansen, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Inden for flere områder i det sociale arbejde ses et øget krav om anvendelse af metoder og evidens. Denne afhandling undersøger hvordan standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikthåndtering anvendes i den socialpædagogiske praksis på den sikrede institution for domfældte udviklingshæmmede, Kofoedsminde. Studiet, der er inspireret af Institutionel Etnografi, undersøger hvordan de standardiserede metoder fremmes og påvirkes af styringsmæssige og faglige diskurser. Der er desuden fokus på hvordan metoderne bidrager til udvikling af praksis. Studiet viser, at den kompleksitet der er i arbejdet med de domfældte, ofte meget udadreagerende udviklingshæmmede, gør at standardiserede metoder ikke altid passer ind i Kofoedsmindes kontekst og kerneopgave. Det socialpædagogiske personale finder derfor alternative, adækvate og mere passende anvendelser af metoderne, der er tilpasset den kontekstuelle virkelighed, som de arbejder i i deres hverdag. De standardiserede metoder bliver dermed medvirkende til at styre det socialpædagogiske arbejde, men styringen ender med at ligge lokalt, hos det socialpædagogiske personale på afdelingerne.

AB - Inden for flere områder i det sociale arbejde ses et øget krav om anvendelse af metoder og evidens. Denne afhandling undersøger hvordan standardiserede metoder til voldsforebyggelse og konflikthåndtering anvendes i den socialpædagogiske praksis på den sikrede institution for domfældte udviklingshæmmede, Kofoedsminde. Studiet, der er inspireret af Institutionel Etnografi, undersøger hvordan de standardiserede metoder fremmes og påvirkes af styringsmæssige og faglige diskurser. Der er desuden fokus på hvordan metoderne bidrager til udvikling af praksis. Studiet viser, at den kompleksitet der er i arbejdet med de domfældte, ofte meget udadreagerende udviklingshæmmede, gør at standardiserede metoder ikke altid passer ind i Kofoedsmindes kontekst og kerneopgave. Det socialpædagogiske personale finder derfor alternative, adækvate og mere passende anvendelser af metoderne, der er tilpasset den kontekstuelle virkelighed, som de arbejder i i deres hverdag. De standardiserede metoder bliver dermed medvirkende til at styre det socialpædagogiske arbejde, men styringen ender med at ligge lokalt, hos det socialpædagogiske personale på afdelingerne.

KW - Udviklingshæmmede

KW - Udadreagerende adfærd

KW - Socialpædagogik

KW - Standardiserede metoder

KW - Evidens debatten

KW - Risikovurdering

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Aalborg Universitet. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Ph.D.-Serien

BT - Mellem topstyring og improvisation

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -