Mentorskab i et højskoleperspektiv

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

De unge, som højskolernes mentorprojekt henvender sig til, er karakteriserede ved, at de ikke har gennemført en ungdomsuddannelse. Typisk vil de unge have oplevet et eller flere frafald fra gymnasiale eller erhvervsorienterede uddannelser.

Vi ved fra flere undersøgelser, at gruppe af unge uden uddannelse er en meget broget flok, som kræver en differentieret indsats, hvis de skal fastholdes i uddannelsessystemet. Antalsmæssigt drejer det sig om ca. en ud af hver seks unge, der ikke gennemfører en uddannelse efter 9. klasse. Det svarer til ca. 10.000 i hver ungdomsårgang.

Teoretisk og empirisk har vi arbejdet med en opdeling af de unge i fire grupper: de opgivende, de praktiske, de vedholdende og de flakkende og set på hvilke mentorrolle unge grupperne kan have gavn af.

Original languageDanish
JournalVia Vejledning
Issue number12
Number of pages6
ISSN1604-4363
Publication statusPublished - 2007
Externally publishedYes

Cite this