Metoder til den børnefaglige undersøgelse. I et komparativt perspektiv

Kresta Munkholt Sørensen

Research output: PhD thesis

2724 Downloads (Pure)

Abstract

Denne afhandling omhandler rammerne for sagsbehandlingen i forhold til udsatte børn, unge og deres familier. Afhandlingen er centreret omkring, hvordan socialarbejderne oplever metoderne til den børnefaglige undersøgelse, og er udarbejdet i et komparativt perspektiv med fokus på følgende tre forskellige metoder: Integrated Children’s System (ICS), Signs of Safety (SoS) samt en kommunal tilgang (MM).
Resultaterne peger på, at der er forskel mellem de tre metoder til den børnefaglige undersøgelse. Forskelle der bliver tydelige, når vi anskuer det i forhold til at få en støtte i udførelsen af det praktiske sociale arbejde, som foretages hver dag i de danske kommuner, hvor særligt de nye metoder opleves som ufleksible og hvor nogle af termerne bliver opfattet forskelligt afhængig af den enkelte medarbejder. Mine resultater peger også på, at metoderne har betydning, når vi ser på hvilke faktorer, der vægtes. Således viser studiet, at SoS er mere ressourceorienteret sammenlignet med de to andre metoder. Omvendt bliver børn inddraget i højere grad ved brug af ICS og MM. Resultaterne peger på, at socialarbejdere, der bruger SoS oftest kun har en samtale med børnene, hvor børnene har flere samtaler ved brug af de andre to metoder. Et sidste fund, denne samlede afhandling peger på, er, at ingen af de anvendte metoder i praksis skaber vidensdeling med henblik på faglig udvikling i medarbejdergruppen.
Original languageDanish
Publisher
Electronic ISBNs978-87-7112-768-3
DOIs
Publication statusPublished - 2016
  • Ph.d.-grad

    Margarita Canal & Kresta Munkholt Sørensen

    22/01/2017

    1 item of Media coverage

    Press/Media: Press / Media

Cite this