Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring

Michael Sørensen, Jens Chr. Overgaard Madsen, Harry Spaabæk Lahrmann, Jesper Runge Madsen, Vagn Bech

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearch

Abstract

I 2003-2004 blev der på Aalborgvej, landevej 447, mellem Harken og Hjørring foretaget et forsøgsprojekt af Nordjyllands Amt. Projektet omfatter forsøg med alternativ vejafmærkning samt overhalingsforbud, ændring af hastighedsgrænse, ændring af krydsudformning samt etablering bremseheller ved Harken med det formål at få reduceret hastigheden og derved få forbedret trafiksikkerheden. Idet projektet er et forsøgsprojekt er der blevet foretaget en evaluering af projektet, som beskrives i dette paper. Evalueringen omfatter ændring i hastighedsprofiler, ændringer i snithastigheder på udvalgte lokaliteter, ændringer i køretøjers tværsnitsplacering, antal ulovlige overhalinger samt generel trafikantadfærd. De forskellige hastighedsmålinger viser samstemmende, at der efter ombygningen af landevej 447 er sket en signifikant reduktion i trafikanternes hastighed. Samtidig er spredningen i køretøjernes tværsnitplacering blevet mindre, og det tyder på, at der er lagt en dæmper på antallet af overhalinger. Sammenfattende peger dette i retningen af, at der er sket en forbedring af trafiksikkerheden, idet primært faldet i hastighedsniveauet forventes at give en reduktion i såvel uhelds- som skadesrisiko.
Original languageDanish
Title of host publicationTrafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages10
PublisherInstitut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet
Publication date2005
Publication statusPublished - 2005
EventTrafikdage på Aalborg Universitet - Aalborg, Denmark
Duration: 22 Aug 200523 Aug 2005

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period22/08/200523/08/2005

Keywords

  • North Jutland County
  • Road marking
  • Brake island
  • Evaluation
  • Traffic safety
  • Chasing car method
  • Speed profiles
  • Speed measuring
  • Cross section placing
  • Overtaking
  • Road user behaviour

Cite this

Sørensen, M., Madsen, J. C. O., Lahrmann, H. S., Madsen, J. R., & Bech, V. (2005). Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring. In Trafikdage på Aalborg Universitet Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet.
Sørensen, Michael ; Madsen, Jens Chr. Overgaard ; Lahrmann, Harry Spaabæk ; Madsen, Jesper Runge ; Bech, Vagn. / Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring. Trafikdage på Aalborg Universitet. Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet, 2005.
@inproceedings{18eedbd09c2d11db8ed6000ea68e967b,
title = "Midteradskillelse p{\aa} landevej 447, Vestbjerg-Hj{\o}rring",
abstract = "I 2003-2004 blev der p{\aa} Aalborgvej, landevej 447, mellem Harken og Hj{\o}rring foretaget et fors{\o}gsprojekt af Nordjyllands Amt. Projektet omfatter fors{\o}g med alternativ vejafm{\ae}rkning samt overhalingsforbud, {\ae}ndring af hastighedsgr{\ae}nse, {\ae}ndring af krydsudformning samt etablering bremseheller ved Harken med det form{\aa}l at f{\aa} reduceret hastigheden og derved f{\aa} forbedret trafiksikkerheden. Idet projektet er et fors{\o}gsprojekt er der blevet foretaget en evaluering af projektet, som beskrives i dette paper. Evalueringen omfatter {\ae}ndring i hastighedsprofiler, {\ae}ndringer i snithastigheder p{\aa} udvalgte lokaliteter, {\ae}ndringer i k{\o}ret{\o}jers tv{\ae}rsnitsplacering, antal ulovlige overhalinger samt generel trafikantadf{\ae}rd. De forskellige hastighedsm{\aa}linger viser samstemmende, at der efter ombygningen af landevej 447 er sket en signifikant reduktion i trafikanternes hastighed. Samtidig er spredningen i k{\o}ret{\o}jernes tv{\ae}rsnitplacering blevet mindre, og det tyder p{\aa}, at der er lagt en d{\ae}mper p{\aa} antallet af overhalinger. Sammenfattende peger dette i retningen af, at der er sket en forbedring af trafiksikkerheden, idet prim{\ae}rt faldet i hastighedsniveauet forventes at give en reduktion i s{\aa}vel uhelds- som skadesrisiko.",
keywords = "Nordjyllands Amt, Vejafstribning, Bremsehelle, Evaluering, Trafiksikkerhed, Efters{\ae}tningsmetode, Hastighedsprofiler, Hastighedsm{\aa}ling, Tv{\ae}rsnitplacering, Overhaling, Trafikantadf{\ae}rd, North Jutland County, Road marking, Brake island, Evaluation, Traffic safety, Chasing car method, Speed profiles, Speed measuring, Cross section placing, Overtaking, Road user behaviour",
author = "Michael S{\o}rensen and Madsen, {Jens Chr. Overgaard} and Lahrmann, {Harry Spaab{\ae}k} and Madsen, {Jesper Runge} and Vagn Bech",
note = "ISSN: 1603-9696",
year = "2005",
language = "Dansk",
booktitle = "Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
publisher = "Institut for Samfundsudvikling og Planl{\ae}gning, Aalborg Universitet",

}

Sørensen, M, Madsen, JCO, Lahrmann, HS, Madsen, JR & Bech, V 2005, Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring. in Trafikdage på Aalborg Universitet. Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet, Trafikdage på Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark, 22/08/2005.

Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring. / Sørensen, Michael; Madsen, Jens Chr. Overgaard; Lahrmann, Harry Spaabæk; Madsen, Jesper Runge; Bech, Vagn.

Trafikdage på Aalborg Universitet. Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet, 2005.

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingArticle in proceedingResearch

TY - GEN

T1 - Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring

AU - Sørensen, Michael

AU - Madsen, Jens Chr. Overgaard

AU - Lahrmann, Harry Spaabæk

AU - Madsen, Jesper Runge

AU - Bech, Vagn

N1 - ISSN: 1603-9696

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - I 2003-2004 blev der på Aalborgvej, landevej 447, mellem Harken og Hjørring foretaget et forsøgsprojekt af Nordjyllands Amt. Projektet omfatter forsøg med alternativ vejafmærkning samt overhalingsforbud, ændring af hastighedsgrænse, ændring af krydsudformning samt etablering bremseheller ved Harken med det formål at få reduceret hastigheden og derved få forbedret trafiksikkerheden. Idet projektet er et forsøgsprojekt er der blevet foretaget en evaluering af projektet, som beskrives i dette paper. Evalueringen omfatter ændring i hastighedsprofiler, ændringer i snithastigheder på udvalgte lokaliteter, ændringer i køretøjers tværsnitsplacering, antal ulovlige overhalinger samt generel trafikantadfærd. De forskellige hastighedsmålinger viser samstemmende, at der efter ombygningen af landevej 447 er sket en signifikant reduktion i trafikanternes hastighed. Samtidig er spredningen i køretøjernes tværsnitplacering blevet mindre, og det tyder på, at der er lagt en dæmper på antallet af overhalinger. Sammenfattende peger dette i retningen af, at der er sket en forbedring af trafiksikkerheden, idet primært faldet i hastighedsniveauet forventes at give en reduktion i såvel uhelds- som skadesrisiko.

AB - I 2003-2004 blev der på Aalborgvej, landevej 447, mellem Harken og Hjørring foretaget et forsøgsprojekt af Nordjyllands Amt. Projektet omfatter forsøg med alternativ vejafmærkning samt overhalingsforbud, ændring af hastighedsgrænse, ændring af krydsudformning samt etablering bremseheller ved Harken med det formål at få reduceret hastigheden og derved få forbedret trafiksikkerheden. Idet projektet er et forsøgsprojekt er der blevet foretaget en evaluering af projektet, som beskrives i dette paper. Evalueringen omfatter ændring i hastighedsprofiler, ændringer i snithastigheder på udvalgte lokaliteter, ændringer i køretøjers tværsnitsplacering, antal ulovlige overhalinger samt generel trafikantadfærd. De forskellige hastighedsmålinger viser samstemmende, at der efter ombygningen af landevej 447 er sket en signifikant reduktion i trafikanternes hastighed. Samtidig er spredningen i køretøjernes tværsnitplacering blevet mindre, og det tyder på, at der er lagt en dæmper på antallet af overhalinger. Sammenfattende peger dette i retningen af, at der er sket en forbedring af trafiksikkerheden, idet primært faldet i hastighedsniveauet forventes at give en reduktion i såvel uhelds- som skadesrisiko.

KW - Nordjyllands Amt

KW - Vejafstribning

KW - Bremsehelle

KW - Evaluering

KW - Trafiksikkerhed

KW - Eftersætningsmetode

KW - Hastighedsprofiler

KW - Hastighedsmåling

KW - Tværsnitplacering

KW - Overhaling

KW - Trafikantadfærd

KW - North Jutland County

KW - Road marking

KW - Brake island

KW - Evaluation

KW - Traffic safety

KW - Chasing car method

KW - Speed profiles

KW - Speed measuring

KW - Cross section placing

KW - Overtaking

KW - Road user behaviour

M3 - Konferenceartikel i proceeding

BT - Trafikdage på Aalborg Universitet

PB - Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet

ER -

Sørensen M, Madsen JCO, Lahrmann HS, Madsen JR, Bech V. Midteradskillelse på landevej 447, Vestbjerg-Hjørring. In Trafikdage på Aalborg Universitet. Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet. 2005