Abstract
Mindsetbaseret undervisning udfordrer udsagn som ”matematik er bare ikke mig” og gør op med myten om det naturlige talent. Måden, man tænker om sig selv og sine evner på, har betydning for, hvor godt man klarer sig i sin uddannelse, på arbejdspladsen, i sport og i familielivet.
Mindsetteori bygger på en forståelse af, at man enten har et overvejende fastlåst eller et udviklende mindset, hvor man hhv. anser sine evner for givne og rodfæstede, eller som noget der udvikles over tid og derfor i høj grad kan påvirkes. Mindsetbaseret undervisning handler om at understøtte et udviklende mindset hos både elever og undervisere.
Bogen giver forslag til, hvordan man kan arbejde med et udviklende mindset, og viser, hvad man som underviser kan gøre for at hjælpe forskellige elevtyper til at folde deres potentiale ud i folkeskolen, gymnasieskolen, på erhvervsskoler, universiteter og lignende.
Mindsetteori bygger på en forståelse af, at man enten har et overvejende fastlåst eller et udviklende mindset, hvor man hhv. anser sine evner for givne og rodfæstede, eller som noget der udvikles over tid og derfor i høj grad kan påvirkes. Mindsetbaseret undervisning handler om at understøtte et udviklende mindset hos både elever og undervisere.
Bogen giver forslag til, hvordan man kan arbejde med et udviklende mindset, og viser, hvad man som underviser kan gøre for at hjælpe forskellige elevtyper til at folde deres potentiale ud i folkeskolen, gymnasieskolen, på erhvervsskoler, universiteter og lignende.
Original language | Danish |
---|
Publisher | Dansk Psykologisk Forlag |
---|---|
ISBN (Print) | 978-87-7158-316-8 |
Publication status | Published - 2016 |