Missing Links

Et case studie af et nationalt mobilitetsknudepunkt/lokalt tilbagegangssted

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

Udkantsdanmark er i den offentlige debat ofte italesat som havende for dårlig tilgængelighed og set som mobilitetsfattig. Forbedret og øget infrastruktur er således ofte taget op som løsningen for disse områder. Denne artikel argumenterer imod denne begrænsede forståelse af problemer relateret til udkantsområder. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret på en til formålet udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byområde influeres af en stor mængde fysiske mobiliteter, såsom turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, en national motorvej, en togrute og færgeforbindelser til en række nordiske lande. Dog oplever byen en række negative byudviklingstendenser hvilket påvirker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk på baggrund af casestudiet for nødvendigheden af at fysiske mobiliteter og sted i højere grad må forstås i sammenhæng som gensidigt afhængige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og fysiske mobiliteter ikke blot skal udspille sig som to forskellige stedslige logikker og materialiteter, men i højere grad bør sammentænkes således, at de levede steder og mobilitetsstrømmene påvirker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces. Der synes at være et uforløst arkitektonisk mobilitetspotentiale gemt i planlægningen af Hirtshals.
Original languageDanish
JournalSelected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University
Number of pages17
ISSN1903-1092
Publication statusPublished - 28 Apr 2014
EventTrafikdage på Aalborg Universitet (2013) - Aalborg, Denmark
Duration: 26 Aug 201327 Aug 2013

Conference

ConferenceTrafikdage på Aalborg Universitet (2013)
CountryDenmark
CityAalborg
Period26/08/201327/08/2013

Cite this

@inproceedings{596644a0d0f34b57954f8817cb9fc92a,
title = "Missing Links: Et case studie af et nationalt mobilitetsknudepunkt/lokalt tilbagegangssted",
abstract = "Udkantsdanmark har med j{\ae}vne mellemrum v{\ae}ret p{\aa} den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en r{\ae}kke konventionelle teorier er problemerne med udkantsomr{\aa}der ofte blevet set som et sp{\o}rgsm{\aa}l om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og {\o}get infrastruktur er s{\aa}ledes ofte taget op som l{\o}sningen for disse omr{\aa}der. Denne artikel argumenterer imod denne begr{\ae}nsede forst{\aa}else af problemer relateret til udkantsomr{\aa}der. Nogle udkantsomr{\aa}der, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden s{\ae}rdeles godt forbundet til de store nationale netv{\ae}rk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret p{\aa} en til form{\aa}let udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byomr{\aa}de har en stor m{\ae}ngde mobilitet, der passerer gennem omr{\aa}det i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og f{\ae}rgeforbindelser til en r{\ae}kke nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en r{\ae}kke andre perifere byer: fraflytning, bym{\ae}ssigt forfald, mangel p{\aa} unge, h{\o}j arbejdsl{\o}shed osv. Denne negative udvikling p{\aa}virker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk p{\aa} baggrund af casestudiet for n{\o}dvendigheden af at mobilitet og sted i h{\o}jere grad samt{\ae}nkes og forst{\aa}s som gensidigt afh{\ae}ngige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men b{\o}r t{\ae}nkes sammen s{\aa}ledes, at stederne og mobilitetsstrukturerne p{\aa}virker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.",
keywords = "mobilitet, sted, Urban design, Mobility, Mobilities",
author = "Lange, {Ida Sofie G{\o}tzsche} and Laursen, {Lea Louise Holst} and Claus Lassen",
year = "2014",
month = "4",
day = "28",
language = "Dansk",
journal = "Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University",
issn = "1903-1092",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

TY - GEN

T1 - Missing Links

T2 - Et case studie af et nationalt mobilitetsknudepunkt/lokalt tilbagegangssted

AU - Lange, Ida Sofie Gøtzsche

AU - Laursen, Lea Louise Holst

AU - Lassen, Claus

PY - 2014/4/28

Y1 - 2014/4/28

N2 - Udkantsdanmark har med jævne mellemrum været på den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en række konventionelle teorier er problemerne med udkantsområder ofte blevet set som et spørgsmål om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og øget infrastruktur er således ofte taget op som løsningen for disse områder. Denne artikel argumenterer imod denne begrænsede forståelse af problemer relateret til udkantsområder. Nogle udkantsområder, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden særdeles godt forbundet til de store nationale netværk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret på en til formålet udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byområde har en stor mængde mobilitet, der passerer gennem området i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og færgeforbindelser til en række nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en række andre perifere byer: fraflytning, bymæssigt forfald, mangel på unge, høj arbejdsløshed osv. Denne negative udvikling påvirker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk på baggrund af casestudiet for nødvendigheden af at mobilitet og sted i højere grad samtænkes og forstås som gensidigt afhængige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men bør tænkes sammen således, at stederne og mobilitetsstrukturerne påvirker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.

AB - Udkantsdanmark har med jævne mellemrum været på den politiske dagsorden og del af den offentlige debat i Danmark. I den offentlige debat samt i en række konventionelle teorier er problemerne med udkantsområder ofte blevet set som et spørgsmål om for lidt mobilitet og for svag forbindelse til de regionale og nationale bycentre. Forbedret og øget infrastruktur er således ofte taget op som løsningen for disse områder. Denne artikel argumenterer imod denne begrænsede forståelse af problemer relateret til udkantsområder. Nogle udkantsområder, der oplever befolkningstilbagegang, er i virkeligheden særdeles godt forbundet til de store nationale netværk af byer, infrastrukturer og industrier. Artiklen viser konkret gennem et casestudie af Hirtshals, baseret på en til formålet udviklet ’mobil metode’ samt studier af byplaner og luftfotos, hvordan dette byområde har en stor mængde mobilitet, der passerer gennem området i form af turister, forretningsrejsende, gods og offshore-industri, og det har en national motorvej, en togrute og færgeforbindelser til en række nordiske lande. Dog oplever byen stadig de samme problemer som en række andre perifere byer: fraflytning, bymæssigt forfald, mangel på unge, høj arbejdsløshed osv. Denne negative udvikling påvirker byen Hirtshals som et oplevet og levet sted. Artiklen argumenterer derfor teoretisk på baggrund af casestudiet for nødvendigheden af at mobilitet og sted i højere grad samtænkes og forstås som gensidigt afhængige. Det betyder konkret i forhold til den analyserede case, at sted og mobilitet ikke blot skal leve i sameksistens side om side, men bør tænkes sammen således, at stederne og mobilitetsstrukturerne påvirker og udvikler hinanden i den fremtidige byudviklingsproces.

KW - mobilitet

KW - sted

KW - Urban design

KW - Mobility

KW - Mobilities

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

JF - Selected Proceedings from the Annual Transport Conference at Aalborg University

SN - 1903-1092

ER -