Abstract
Artikel i tidsskriftet: KvaN 128 - Børn og unges trivsel
Om tidsskriftet står der:
Børn og unges trivsel fylder meget i disse år. Vi har tilsyneladende fået skabt et samfund, hvor stadig flere børn - og især unge mistrives. Det har betydning for deres identitetsdannelse og deres generelle udvikling i – og uden for skolen. Nogle hælder til det synspunkt, at vi har skabt et præstationssamfund i opdragelsen, i medieteknologier og i skolen. Andre gør opmærksom på, at trivsel og mistrivsel måske får os til at glemme, hvad der kan betegnes som almindelige, normale livsudfordringer. I skolen kan der være en risiko for, at skolens egentlige faglighed træder i baggrunden, til fordel for mere problemløsning af sociale udfordringer. Alle synes dog at være enige om, at det at opleve tilhørsforhold i ’fællesskaber’ er afgørende for at kunne udvikle en positiv selvforståelse. En positiv selvforståelse kan fremme børn og unges trivsel – og dermed også deres motivation for deltagelse og læring i skolen. Temanummeret introducerer til begrebet ’trivsel’ og belyser væsentlige udfordringer og diskurser om emnet.
Det er dette tema artiklen skriver sig ind i
Om tidsskriftet står der:
Børn og unges trivsel fylder meget i disse år. Vi har tilsyneladende fået skabt et samfund, hvor stadig flere børn - og især unge mistrives. Det har betydning for deres identitetsdannelse og deres generelle udvikling i – og uden for skolen. Nogle hælder til det synspunkt, at vi har skabt et præstationssamfund i opdragelsen, i medieteknologier og i skolen. Andre gør opmærksom på, at trivsel og mistrivsel måske får os til at glemme, hvad der kan betegnes som almindelige, normale livsudfordringer. I skolen kan der være en risiko for, at skolens egentlige faglighed træder i baggrunden, til fordel for mere problemløsning af sociale udfordringer. Alle synes dog at være enige om, at det at opleve tilhørsforhold i ’fællesskaber’ er afgørende for at kunne udvikle en positiv selvforståelse. En positiv selvforståelse kan fremme børn og unges trivsel – og dermed også deres motivation for deltagelse og læring i skolen. Temanummeret introducerer til begrebet ’trivsel’ og belyser væsentlige udfordringer og diskurser om emnet.
Det er dette tema artiklen skriver sig ind i
Original language | Danish |
---|---|
Journal | Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen |
Volume | 44 |
Issue number | 128 |
ISSN | 0107-4016 |
Publication status | Published - 2024 |