Mod en ny forståelse af den digitaliseringsstrategiske proces: En ph.d.-afhandling om Danfoss A/S og virksomhedens kunderelaterede digitale initiativer

Research output: PhD thesis

Abstract

Den digitale teknologi er vigtig, og vigtigheden kan ikke kun afspejles i den konstant stigende mængde af litteratur, der relaterer sig til fænomenet. Men vigtigheden er også identificeret på Danfoss, der er afhandlingens empiriske kontekst. Der synes at være enighed om, at den digitale teknologi rummer store muligheder for de virksomheder, som formår at indarbejde teknologien i den organisatoriske og interorganisatoriske dagligdag. Det er dog værd at notere sig, at det sjældent er den digitale teknologi i sig selv, der tilfører værdi. Værdien ligger derimod gemt i den organisatoriske kapabilitet til at udnytte den digitale teknologi med henblik på at differentiere sig fra konkurrenter (Henderson og Venkatraman, 1999). Når den digitale teknologi iværksættes i forskellige virksomhedskontekster, som ikke direkte er forbundet med IT funktionen i virksomhederne, er det således sjældent teknologien isoleret set, der gør den væsentligste forskel. Det er derfor, at medarbejdere, der er involveret i projekter, hvor den digitale teknologi skal iværksættes i en virksomhedskontekst, ofte udtrykker forståelser som: "det er jo ikke et IT-projekt" og "der er mere forretning, end der er IT, i dette projekt".

Organisationers evne til at udnytte den digitale teknologi i forskellige virksomhedskontekster herunder også relateret til deres kunder er således i stigende grad vigtig, hvilket også betyder, at benævnelsen strategisk i stigende grad bliver påhæftet fænomenet. Der er generel enighed om, at virksomheder behøver en egentlig strategi for de områder, hvor den digitale teknologi iværksættes, og iværksættelse i relation til kunden er i denne forbindelse ingen undtagelse (Evans, 2000, Cagliano et al., 2003, Birkhofer et al., 2000, Good & Schultz, 2002., Lord, 2000). Set i forhold til nærværende ph.d.-afhandling betyder dette, at afhandlingen fokuserer på, hvordan en strategi for digitalisering af kunde/leverandør relationer kan forstås, og hvordan processen, der frembringer denne strategi, udfolder sig.

Den digitale teknologi og de områder, hvor teknologien finder anvendelse hos forbrugere, virksomheder osv. har de seneste 40-50 år gennemgået en voldsom udvikling. Mange virksomheder (heriblandt Danfoss) ville i dag have svært ved overhovedet at kunne drive deres daglige forretning uden forskellige digitale applikationer som administrative økonomisystemer, lagerstyringssystemer, produktionsplanlægningssystemer og interorganisatoriske systemer. I stigende grad knyttes der også digitale bånd mellem organisationer, hvorfor der konstant findes nye anvendelsesmuligheder for teknologien. Denne udvikling betyder, at forskningen i virksomheders anvendelse af den digitale teknologi stadig befinder sig på pionerstadiet uden fasttømrede normer, rutiner og "main-stream"-forskning, man kan støtte sig til og basere sine undersøgelser på. Derfor er det et område, hvor forskning og praksis har rige muligheder for gensidigt at befrugte hinanden, hvilket også er det væsentligste argument for, at det erhvervs ph.d.-forløb, som afhandlingen er et produkt af, overhovedet blev igangsat. Jeg har således igennem de seneste 3½ år været ansat som medarbejder i en af Danmarks største virksomheder, hvor jeg i lange perioder har arbejdet sammen med centrale aktører med fokus på at finde hoved og hale i hvor, hvorfor, hvordan og hvornår den digitale teknologi kunne finde anvendelse i den kunderelaterede kontekst. Igennem dette arbejde er der i tæt kontakt med aktørerne i Danfoss sket en meningsdannelse, erfaringsopbygning og forståelsesudvidelse, der har skabt en dybere og mere indgående indsigt i, hvordan organisationer iværksætter den digitale teknologi i den kunderelaterede kontekst. Men andre ord er der skabt en ny virkelighedsopfattelse på flere niveauer.

Jeg har i afhandlingen forsøgt at sætte ord på denne nye virkelighed og dermed også på, hvordan virksomheder kan udvikle strategi, således at der er rum til konstant at skabe og udvikle de forståelser og virkelighedsopfattelser, der er knyttet til udnyttelse af den digitale teknologi.

Målgruppen til afhandlingen er erhvervsfolk, forskere og studerende, der interesserer sig for, hvordan den digitale teknologi kan iværksættes af virksomheder. Da afhandlingen er, hvad Erik Maaløe (2002) kalder, en feltbaseret ph.d.-afhandling, har jeg bestræbt mig på at gøre afhandlingen så tilgængelig som muligt ved at skrive den i et sprog, som ikke skræmmer læsere væk. Tilgængelighedsprincippet (Maaløe, 2002) har derfor været centralt. Afhandlingens empiriske kapitel (kap. 3) er et eksempel på, hvordan ovenstående princip har påvirket mig, da jeg har skrevet kapitlet som et narrativ frem for en klassisk casebeskrivelse. Denne stil er valgt, da den er mere virkelighedsnær og derfor forhåbentligt vækker en ekstra interesse blandt læserne.

Original languageDanish
Publication statusPublished - 2007

Keywords

  • digitalisation
  • e-commerce
  • strategy
  • Organisation

Cite this