Motions- og oplevelsesløb – med 21.097 km i benene. - løbefællesskaber, oplevelsesløb og løbeoplevelser

Research output: Working paperResearchpeer-review

Abstract

Artiklen undersøger ud fra etnografisk og autoetnografisk inspirerede tilgangsvinkler kulturen omkring motions- og oplevelsesløb, løbefællesskaber og løbeoplevelser.
Artiklen baserer sig på en longitudinal-undersøgelse af løbekulturer og består i i længere tid at deltage i kulturen omkring uformelle løbefællesskaber og oplevelsesløb for herigennem at komme tæt på og ind i kulturen, konkret ved bl.a. at løbe 100 halvmarathons (og dermed blive medlem af klub 100 halvmarathon). Studiet retter sig både mod løbekulturer i RL, løbefællesskaber på nettet (bl.a. Facebook, motiondanmark, runners.dk etc.) og inddrager også brugen af sportsteknologier. Metodisk er projektet en kombination af etnografisk deltager-observation, autoetnografi, longitudinal studier, m.v. Undersøgte løbefællesskaber er bl.a. Klub 100 halvmarathon, Sport of Life, FC løb, såkaldte Urban Marathons og m.m.

Forbindelse til Invios delprojekt Aktiv turisme under ’Sport og fritid’ samt projektet ’The Quantified self’ om sportsteknologier og selv-monitorering.
Original languageDanish
Publication statusPublished - 2020

Cite this