Abstract
Betegnelsen ”cirkulær økonomi” er udviklet som alternativ til den nuværende lineære økonomi og de store
ressourcetab fra virksomheder og husholdninger. Cirkulær økonomi skal reducere ressourceforbruget og de
tilknyttede miljøbelastninger. Visionen om en cirkulær økonomi kan være grundlag for både nye
miljøstrategier og forretningsmodeller. Flere cirkulær økonomi tiltag passer med tiltag som led i en
klimastrategi (bl.a. brug af mindre kød og forebyggelse af madspild). Betegnelsen ”cirkulær økonomi” er en udfordring, fordi mange sætter fokus på genanvendelse af affald og mindre på at forebygge affald og andre former for ressourcespild. Derfor er det vigtigt med en bred forståelse af cirkulær økonomi. Anvendelse af principper for cirkulær økonomi er en forandringsproces, der kræver ændring af forretningsmodellen for de involverede virksomheder i form af f.eks. deres tilbud til kunder, relationer til kunder og leverandører, interne aktiviteter og ressourcer, omkostninger og indtægter (jf. business model canvas modellen).
ressourcetab fra virksomheder og husholdninger. Cirkulær økonomi skal reducere ressourceforbruget og de
tilknyttede miljøbelastninger. Visionen om en cirkulær økonomi kan være grundlag for både nye
miljøstrategier og forretningsmodeller. Flere cirkulær økonomi tiltag passer med tiltag som led i en
klimastrategi (bl.a. brug af mindre kød og forebyggelse af madspild). Betegnelsen ”cirkulær økonomi” er en udfordring, fordi mange sætter fokus på genanvendelse af affald og mindre på at forebygge affald og andre former for ressourcespild. Derfor er det vigtigt med en bred forståelse af cirkulær økonomi. Anvendelse af principper for cirkulær økonomi er en forandringsproces, der kræver ændring af forretningsmodellen for de involverede virksomheder i form af f.eks. deres tilbud til kunder, relationer til kunder og leverandører, interne aktiviteter og ressourcer, omkostninger og indtægter (jf. business model canvas modellen).
Translated title of the contribution | Potentials for circular economy within food service |
---|---|
Original language | Danish |
Publisher | Institut for Planlægning, Aalborg Universitet |
Number of pages | 4 |
Publication status | Published - 19 May 2019 |