Abstract
Even Ruuds musikforståelse har lige siden forfatterskabets begyndelse i 1970erne været humanistisk funderet, kulturelt orienteret, socialt bevidst og
videnskabsteoretisk reflekteret. I denne artikel præsenteres og diskuteres en teoretisk musikforståelsesmodel, som kan findes formuleret i Ruuds tekster fra de seneste 15 år, omend enkelte af dens fire aspekter (niveauer) går langt tilbage. De fire aspekter eller niveauer er (1) Lydens materialitet, (2) Musikalsk
struktur, (3) Semantiske aspekter og (4) Pragmatiske aspekter. Modellen og
de fire aspekter er udfoldet i stort format i lærebogen Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi (Bonde, 2009). I artiklen præsenteres model‐len, dens forudsætninger og bredere perspektiver, og dens erkendelsesmæssige status og potentiale for moderne musikvidenskab diskuteres
videnskabsteoretisk reflekteret. I denne artikel præsenteres og diskuteres en teoretisk musikforståelsesmodel, som kan findes formuleret i Ruuds tekster fra de seneste 15 år, omend enkelte af dens fire aspekter (niveauer) går langt tilbage. De fire aspekter eller niveauer er (1) Lydens materialitet, (2) Musikalsk
struktur, (3) Semantiske aspekter og (4) Pragmatiske aspekter. Modellen og
de fire aspekter er udfoldet i stort format i lærebogen Musik og menneske. Introduktion til musikpsykologi (Bonde, 2009). I artiklen præsenteres model‐len, dens forudsætninger og bredere perspektiver, og dens erkendelsesmæssige status og potentiale for moderne musikvidenskab diskuteres
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Musikk, handlinger, muligheter : Festskrift til Even Ruud |
Editors | Karette Stensæth, Gro Trondalen, Øivind Varkøy |
Place of Publication | Oslo |
Publisher | NMH Publikationer |
Publication date | 1 Jun 2017 |
Pages | 69-77 |
ISBN (Print) | 978-82-7853-225-6 |
Publication status | Published - 1 Jun 2017 |
Series | Skriftserie for Senter for forskning i musikk og helse |
---|---|
Number | 4 |
Volume | 10 |
ISSN | 0333-3760 |