Myten om faglig enighed

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

I artiklen redegøres kort for formål, metode og et enkelt hovedresultat fra en undersøgelse af pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og sagsbehandleres syn på børn og deres sociale problemer (Ejrnæs 2004: Faglighed og tværfaglighed) - og deres holdninger til, hvad der bør gøres. Undersøgelsen, der er finansieret af Helsefonden, blev gennemført fra 1999-2001 i ti kommuner, der med hensyn til befolkningstal og geografi er repræsentative for Danmarks kommuner. Undersøgelsen blev gennemført som to spørgeskemaundersøgelser efter "vignetmetoden". Med udgangspunkt i resultaterne fra denne undersøgelse vises det, at der er holdningsmæssig uenighed om centrale spørgsmål i socialt arbejde, men at denne uenighed oftest går på tværs af faggrupperne. Påstanden i artiklen er, at den faglige uenighed er et grundvilkår i socialt arbejde, og at det er skadeligt at have en illusion om at kunne udrydde uenigheden. Det er fderimod vigtigt at erkende, at uenigheden eksisterer og så forholde sig konstruktivt til den.
Original languageDanish
JournalUden for nummer – Tidsskrift for forskning og praksis i socialt arbejde
Volume5
Issue number9
Pages (from-to)16
ISSN1600-888X
Publication statusPublished - 2004

Cite this