Abstract
I kapitlet anvendes social praksisteori til at forstå, hvad de studerende gør med den undervisning, som de modtager om relationskompetence i forbindelse med deres praktikker. Analysen bygger dels på deltagerobservationer af relationskompetence-kursusdagene foretaget i foråret 2015 og af otte studerende i praktik, dels på interview med disse studerende. Analyserne viser, at de studerende var optaget af at løse de konkrete problemstillinger, som de mødte i praktikperioden. De anvendte således de metoder, som de blev præsenteret for i undervisningen, til at eksempelvis at løse klasseledelsesudfordringer. Den undervisning, som de modtog på kursusdagene, blev således transformeret til nogle konkrete funktionalistiske redskaber, der blev brugt til at løse aktuelle problemstillinger i praktikskolekonteksten. Kapitlet afsluttes med nogle overvejelser omkring opmærksomhedspunkter omkring, hvorledes man kan undervise i evnen til at indgå godt i pædagogiske relationer.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Relationskompetencer i læreruddanelse og skole |
Publisher | Dafolo Forlag A/S |
Publication date | 2016 |
Pages | 89-105 |
Chapter | 4 |
ISBN (Print) | 9788771603545 |
Publication status | Published - 2016 |