Når man lærer at være relationskompetent: fra kursus til skolepraksis

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet anvendes social praksisteori til at forstå, hvad de studerende gør med den undervisning, som de modtager om relationskompetence i forbindelse med deres praktikker. Analysen bygger dels på deltagerobservationer af relationskompetence-kursusdagene foretaget i foråret 2015 og af otte studerende i praktik, dels på interview med disse studerende. Analyserne viser, at de studerende var optaget af at løse de konkrete problemstillinger, som de mødte i praktikperioden. De anvendte således de metoder, som de blev præsenteret for i undervisningen, til at eksempelvis at løse klasseledelsesudfordringer. Den undervisning, som de modtog på kursusdagene, blev således transformeret til nogle konkrete funktionalistiske redskaber, der blev brugt til at løse aktuelle problemstillinger i praktikskolekonteksten. Kapitlet afsluttes med nogle overvejelser omkring opmærksomhedspunkter omkring, hvorledes man kan undervise i evnen til at indgå godt i pædagogiske relationer.
Original languageDanish
Title of host publicationRelationskompetencer i læreruddanelse og skole
PublisherDafolo Forlag A/S
Publication date2016
Pages89-105
Chapter4
ISBN (Print)9788771603545
Publication statusPublished - 2016

Cite this