TY - CHAP
T1 - Når studerendes uddannelsesinteresser udfordrer universitetspædagogikken
AU - Juul, Tilde Mette
PY - 2016/8
Y1 - 2016/8
N2 - I et underviserperspektiv kan universitetsstuderendes studiestrategier ofte få dem til at fremstå som dumme og dovne. Dette kan skyldes, at undervisere og studerende har forskellige forventninger til uddannelsens formål, som har implikationer for, hvordan man tænker dannelse, indhold og studieproces. Samtidig kan universitets kulturelle praksis være svær at afkode for mange studerende. Hvis universitetet ønsker at påvirke de studerendes studiestrategier, bør der dels tænkes uddannelse på nye betingelser, dels tænkes i en anderledes udøvelse af pædagogikken.
AB - I et underviserperspektiv kan universitetsstuderendes studiestrategier ofte få dem til at fremstå som dumme og dovne. Dette kan skyldes, at undervisere og studerende har forskellige forventninger til uddannelsens formål, som har implikationer for, hvordan man tænker dannelse, indhold og studieproces. Samtidig kan universitets kulturelle praksis være svær at afkode for mange studerende. Hvis universitetet ønsker at påvirke de studerendes studiestrategier, bør der dels tænkes uddannelse på nye betingelser, dels tænkes i en anderledes udøvelse af pædagogikken.
KW - Universitetets historie
KW - Universitetspædagogik
KW - Universitetsstuderende
KW - Bourdieu
KW - Bernstein
KW - Bauman
UR - http://da.unipress.dk/udgivelser/s/studier-i-pædagogisk-sociologi/
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788771247923
VL - 1
T3 - Asterisk
SP - 269
EP - 298
BT - Studier i pædagogisk sociologi
A2 - Dorf, Hans
A2 - Rosendal Jensen, Niels
PB - Aarhus Universitetsforlag
CY - Aarhus
ER -