Nest møder velfærdsideologi i Aarhus. Erfaringer med at koble et amerikansk inklusionskoncept og dansk velfærdsideologi i skoleudvikling

Anna Crawford Kromann*, Lene Tanggaard

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Denne artikel viser, hvorfor og hvordan et amerikansk inklusionskoncept, Nest, har hjulpet til at udvikle inkluderende praksisser i aarhusianske folkeskoler i samarbejde med PPR. I Aarhus blev Nest omhyggeligt oversat og udviklet i lyset af dansk uddannelsespraksis. Koblingen af disse to tilgange har hjulpet til at identificere nye måder at bidrage til folkeskolens rolle i at understøtte udviklingen af medborgerskab og et velfærdssamfund. Artiklen er baseret på tværfaglige kvalitative undersøgelser af praksis og indefra perspektiver på Nest. Undersøgelserne er et resultat af samarbejdet mellem akademiske institutioner, skoler og PPR, som sammen har udviklet Nest i Aarhus.
Original languageDanish
Article number2
JournalPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Volume59
Issue number1
Pages (from-to)24-40
Number of pages17
ISSN1903-0002
Publication statusPublished - 2022

Cite this