TY - CHAP
T1 - Nye fordringer til ledelse
T2 - Om baggrunden for denne bog
AU - Hersted, Lone
PY - 2021/11/4
Y1 - 2021/11/4
N2 - Denne bog sætter fokus på ledelse i sociale processer, dvs. ledelse som social og kommunikativ praksis i organisatoriske fællesskaber. I en tid præget af øget globalisering, stigende behov for grøn omstilling, øget digitalisering, stigende forventninger om medarbejderinddragelse og trivsel på arbejdspladesen, behov for kreativitet og innovation mm. kombineret med høje krav til effektivitet, dokumentation og målinger er både ledere og medarbejdere udfordret, og mange oplever, at grænsen for kontrol, præstation og højhastighed er ved at være nået. De seneste årtier med New Public Management i den offentlige sektor har vist sig at have flere menneskelige og sociale omkostninger og været en dyrere løsning for samfundet end først antaget. Hvis vi vil skabe organisationer, hvor ledelse både handler om at skabe resultater og rum for trivsel, læring og bæredygtig udvikling, kan vi ikke længere reproducere tidligere tiders ledelsespraksis, men må udvise modet til at gå nye veje. Bogen er skrevet på baggrund af igangværende store sociale, politiske, økonomiske og miljømæssige forandringer i vores samfund, og forfatterne diskuterer og giver deres bud på, hvilke nye syn på ledelse og nye ledelsesformer i praksis, som disse forandringer kalder på.
AB - Denne bog sætter fokus på ledelse i sociale processer, dvs. ledelse som social og kommunikativ praksis i organisatoriske fællesskaber. I en tid præget af øget globalisering, stigende behov for grøn omstilling, øget digitalisering, stigende forventninger om medarbejderinddragelse og trivsel på arbejdspladesen, behov for kreativitet og innovation mm. kombineret med høje krav til effektivitet, dokumentation og målinger er både ledere og medarbejdere udfordret, og mange oplever, at grænsen for kontrol, præstation og højhastighed er ved at være nået. De seneste årtier med New Public Management i den offentlige sektor har vist sig at have flere menneskelige og sociale omkostninger og været en dyrere løsning for samfundet end først antaget. Hvis vi vil skabe organisationer, hvor ledelse både handler om at skabe resultater og rum for trivsel, læring og bæredygtig udvikling, kan vi ikke længere reproducere tidligere tiders ledelsespraksis, men må udvise modet til at gå nye veje. Bogen er skrevet på baggrund af igangværende store sociale, politiske, økonomiske og miljømæssige forandringer i vores samfund, og forfatterne diskuterer og giver deres bud på, hvilke nye syn på ledelse og nye ledelsesformer i praksis, som disse forandringer kalder på.
KW - Ledelse
KW - Relationel ledelse
KW - Social Process
KW - Organisatorisk læring
KW - Ledelsesudvikling
KW - Resonans
KW - Responsivitet
KW - Relationer
KW - Bæredygtig
UR - https://dpf.dk/produkt/ledelse-i-sociale-processer/
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 978-87-7158-852-1
T3 - Erhvervspsykologi
SP - 15
EP - 34
BT - Ledelse i sociale processer
A2 - Hersted, Lone
PB - Dansk Psykologisk Forlag
CY - København
ER -