Nye tilgange til udpegning af risikolokaliteter

Camilla Sloth Andersen, Niels Agerholm

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

173 Downloads (Pure)

Abstract

Den nuværende sortpletudpegning på det danske vejnet lider under faldende uheldsregistrering, og bliver derfor foretaget på et stadigt mere usikkert grundlag. Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet arbejder i øjeblikket med to andre tilgange til udpegning af risikolokaliteter. Det ene er det vejinventeringsbaserede perspektiv, der skal munde ud i en vejkarakteristikabaseret udpegningsmetode til lokalisering af risikolokaliteter. Det andet er det ITS-baserede perspektiv, og det drejer sig om anvendelsen af data fra kørende biler, hvor kraftige decelerationer indikerer en øget risiko og dermed en potentiel risikolokalitet, hvor mange af disse decelerationer er registreret. Artiklen beskriver perspektiver, ideer og mål for udviklingen af de to metoder.
Original languageDanish
JournalTrafik & Veje
Volume89
Issue number3
Pages (from-to)14-17
Number of pages4
ISSN1903-7384
Publication statusPublished - Mar 2012

Cite this

Andersen, Camilla Sloth ; Agerholm, Niels. / Nye tilgange til udpegning af risikolokaliteter. In: Trafik & Veje. 2012 ; Vol. 89, No. 3. pp. 14-17.
@article{b15518763ac84a9b8ff7cc970b112a91,
title = "Nye tilgange til udpegning af risikolokaliteter",
abstract = "Den nuv{\ae}rende sortpletudpegning på det danske vejnet lider under faldende uheldsregistrering, og bliver derfor foretaget på et stadigt mere usikkert grundlag. Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet arbejder i {\o}jeblikket med to andre tilgange til udpegning af risikolokaliteter. Det ene er det vejinventeringsbaserede perspektiv, der skal munde ud i en vejkarakteristikabaseret udpegningsmetode til lokalisering af risikolokaliteter. Det andet er det ITS-baserede perspektiv, og det drejer sig om anvendelsen af data fra k{\o}rende biler, hvor kraftige decelerationer indikerer en {\o}get risiko og dermed en potentiel risikolokalitet, hvor mange af disse decelerationer er registreret. Artiklen beskriver perspektiver, ideer og mål for udviklingen af de to metoder.",
keywords = "Trafiksikkerhed, Sortpletudpegning, Ikke-uheldsbaseret",
author = "Andersen, {Camilla Sloth} and Niels Agerholm",
year = "2012",
month = "3",
language = "Dansk",
volume = "89",
pages = "14--17",
journal = "Trafik & Veje",
issn = "1903-7384",
publisher = "Dansk Vejtidsskrift ApS",
number = "3",

}

Andersen, CS & Agerholm, N 2012, 'Nye tilgange til udpegning af risikolokaliteter', Trafik & Veje, vol. 89, no. 3, pp. 14-17.

Nye tilgange til udpegning af risikolokaliteter. / Andersen, Camilla Sloth; Agerholm, Niels.

In: Trafik & Veje, Vol. 89, No. 3, 03.2012, p. 14-17.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

TY - JOUR

T1 - Nye tilgange til udpegning af risikolokaliteter

AU - Andersen, Camilla Sloth

AU - Agerholm, Niels

PY - 2012/3

Y1 - 2012/3

N2 - Den nuværende sortpletudpegning på det danske vejnet lider under faldende uheldsregistrering, og bliver derfor foretaget på et stadigt mere usikkert grundlag. Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet arbejder i øjeblikket med to andre tilgange til udpegning af risikolokaliteter. Det ene er det vejinventeringsbaserede perspektiv, der skal munde ud i en vejkarakteristikabaseret udpegningsmetode til lokalisering af risikolokaliteter. Det andet er det ITS-baserede perspektiv, og det drejer sig om anvendelsen af data fra kørende biler, hvor kraftige decelerationer indikerer en øget risiko og dermed en potentiel risikolokalitet, hvor mange af disse decelerationer er registreret. Artiklen beskriver perspektiver, ideer og mål for udviklingen af de to metoder.

AB - Den nuværende sortpletudpegning på det danske vejnet lider under faldende uheldsregistrering, og bliver derfor foretaget på et stadigt mere usikkert grundlag. Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet arbejder i øjeblikket med to andre tilgange til udpegning af risikolokaliteter. Det ene er det vejinventeringsbaserede perspektiv, der skal munde ud i en vejkarakteristikabaseret udpegningsmetode til lokalisering af risikolokaliteter. Det andet er det ITS-baserede perspektiv, og det drejer sig om anvendelsen af data fra kørende biler, hvor kraftige decelerationer indikerer en øget risiko og dermed en potentiel risikolokalitet, hvor mange af disse decelerationer er registreret. Artiklen beskriver perspektiver, ideer og mål for udviklingen af de to metoder.

KW - Trafiksikkerhed

KW - Sortpletudpegning

KW - Ikke-uheldsbaseret

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 89

SP - 14

EP - 17

JO - Trafik & Veje

JF - Trafik & Veje

SN - 1903-7384

IS - 3

ER -