Ole Bornedals Danmarksfilm: Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

Dette kapitel sætter fokus på den politiske reception af 1864. Først viser jeg, hvordan der er en række interessante ligheder mellem Poul Henningensens Danmark (1935) og 1864; ligheder, der ikke som sådan er indholdsmæssige ud over, at både Danmark og 1864 tematiserer nogle nationale synspunkter; snarere er det lighederne i tilblivelse og modtagelse, der er slående. Dernæst viser jeg, hvordan netop denne tilblivelse i særlig grad er medvirkende til den kritiske modtagelse hos en bestemt gruppe politikere, der i sit politiske udspil og især i den politiske optakt spiller på og hænger sammen med arven fra 1864. Dermed viser jeg også, at de historiske gatekeepers, som minutiøst gennemgik serien på jagt efter historiske fejl eller problematiske historiske fortolkninger, også går i spænd med politiske kredse samt et målrettet opgør med dansk småstatsmentalitet og kulturradikalisme. Afslutningsvist diskuterer jeg, hvorvidt Ole Bornedal selv kan siges at være kulturradikal, og i så fald på hvilken måde.
Original languageDanish
Title of host publication1864 : tv-serien, historien, kritikken
EditorsKim Toft Hansen
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date15 Feb 2016
Pages333-360
ISBN (Print)978-87-7112-459-0
Publication statusPublished - 15 Feb 2016
SeriesInterdisciplinære kulturstudier
Volume8
ISSN1904-898X

Keywords

    Cite this

    Hansen, K. T. (2016). Ole Bornedals Danmarksfilm: Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død. In K. Toft Hansen (Ed.), 1864: tv-serien, historien, kritikken (pp. 333-360). Aalborg Universitetsforlag. Interdisciplinære kulturstudier, Vol.. 8
    Hansen, Kim Toft. / Ole Bornedals Danmarksfilm : Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død. 1864: tv-serien, historien, kritikken. editor / Kim Toft Hansen. Aalborg Universitetsforlag, 2016. pp. 333-360 (Interdisciplinære kulturstudier, Vol. 8).
    @inbook{f915e2117738481c9fdb7891aaecd04e,
    title = "Ole Bornedals Danmarksfilm: Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens d{\o}d",
    abstract = "Dette kapitel s{\ae}tter fokus p{\aa} den politiske reception af 1864. F{\o}rst viser jeg, hvordan der er en r{\ae}kke interessante ligheder mellem Poul Henningensens Danmark (1935) og 1864; ligheder, der ikke som s{\aa}dan er indholdsm{\ae}ssige ud over, at b{\aa}de Danmark og 1864 tematiserer nogle nationale synspunkter; snarere er det lighederne i tilblivelse og modtagelse, der er sl{\aa}ende. Dern{\ae}st viser jeg, hvordan netop denne tilblivelse i s{\ae}rlig grad er medvirkende til den kritiske modtagelse hos en bestemt gruppe politikere, der i sit politiske udspil og is{\ae}r i den politiske optakt spiller p{\aa} og h{\ae}nger sammen med arven fra 1864. Dermed viser jeg ogs{\aa}, at de historiske gatekeepers, som minuti{\o}st gennemgik serien p{\aa} jagt efter historiske fejl eller problematiske historiske fortolkninger, ogs{\aa} g{\aa}r i sp{\ae}nd med politiske kredse samt et m{\aa}lrettet opg{\o}r med dansk sm{\aa}statsmentalitet og kulturradikalisme. Afslutningsvist diskuterer jeg, hvorvidt Ole Bornedal selv kan siges at v{\ae}re kulturradikal, og i s{\aa} fald p{\aa} hvilken m{\aa}de.",
    keywords = "1864, tv-drama, kulturradikalisme, politisk reception",
    author = "Hansen, {Kim Toft}",
    year = "2016",
    month = "2",
    day = "15",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7112-459-0",
    pages = "333--360",
    editor = "{Toft Hansen}, Kim",
    booktitle = "1864",
    publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

    }

    Hansen, KT 2016, Ole Bornedals Danmarksfilm: Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død. in K Toft Hansen (ed.), 1864: tv-serien, historien, kritikken. Aalborg Universitetsforlag, Interdisciplinære kulturstudier, vol. 8, pp. 333-360.

    Ole Bornedals Danmarksfilm : Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død. / Hansen, Kim Toft.

    1864: tv-serien, historien, kritikken. ed. / Kim Toft Hansen. Aalborg Universitetsforlag, 2016. p. 333-360.

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    TY - CHAP

    T1 - Ole Bornedals Danmarksfilm

    T2 - Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død

    AU - Hansen, Kim Toft

    PY - 2016/2/15

    Y1 - 2016/2/15

    N2 - Dette kapitel sætter fokus på den politiske reception af 1864. Først viser jeg, hvordan der er en række interessante ligheder mellem Poul Henningensens Danmark (1935) og 1864; ligheder, der ikke som sådan er indholdsmæssige ud over, at både Danmark og 1864 tematiserer nogle nationale synspunkter; snarere er det lighederne i tilblivelse og modtagelse, der er slående. Dernæst viser jeg, hvordan netop denne tilblivelse i særlig grad er medvirkende til den kritiske modtagelse hos en bestemt gruppe politikere, der i sit politiske udspil og især i den politiske optakt spiller på og hænger sammen med arven fra 1864. Dermed viser jeg også, at de historiske gatekeepers, som minutiøst gennemgik serien på jagt efter historiske fejl eller problematiske historiske fortolkninger, også går i spænd med politiske kredse samt et målrettet opgør med dansk småstatsmentalitet og kulturradikalisme. Afslutningsvist diskuterer jeg, hvorvidt Ole Bornedal selv kan siges at være kulturradikal, og i så fald på hvilken måde.

    AB - Dette kapitel sætter fokus på den politiske reception af 1864. Først viser jeg, hvordan der er en række interessante ligheder mellem Poul Henningensens Danmark (1935) og 1864; ligheder, der ikke som sådan er indholdsmæssige ud over, at både Danmark og 1864 tematiserer nogle nationale synspunkter; snarere er det lighederne i tilblivelse og modtagelse, der er slående. Dernæst viser jeg, hvordan netop denne tilblivelse i særlig grad er medvirkende til den kritiske modtagelse hos en bestemt gruppe politikere, der i sit politiske udspil og især i den politiske optakt spiller på og hænger sammen med arven fra 1864. Dermed viser jeg også, at de historiske gatekeepers, som minutiøst gennemgik serien på jagt efter historiske fejl eller problematiske historiske fortolkninger, også går i spænd med politiske kredse samt et målrettet opgør med dansk småstatsmentalitet og kulturradikalisme. Afslutningsvist diskuterer jeg, hvorvidt Ole Bornedal selv kan siges at være kulturradikal, og i så fald på hvilken måde.

    KW - 1864

    KW - tv-drama

    KW - kulturradikalisme

    KW - politisk reception

    UR - http://aauforlag.dk/Shop/boeger/1864-tv-serien-historien-kritikken.aspx

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7112-459-0

    SP - 333

    EP - 360

    BT - 1864

    A2 - Toft Hansen, Kim

    PB - Aalborg Universitetsforlag

    ER -

    Hansen KT. Ole Bornedals Danmarksfilm: Den politiske modtagelse af 1864 og kulturradikalismens død. In Toft Hansen K, editor, 1864: tv-serien, historien, kritikken. Aalborg Universitetsforlag. 2016. p. 333-360. (Interdisciplinære kulturstudier, Vol. 8).