Om køn, karakterer og evaluering i grundskolen

    Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

    Abstract

    Evalueringer i forskellige former har langt tilbage i tiden været en fast del af
    grundskolens undervisning. Man ønsker med dette at få et mål for elevernes faglige
    standpunkt. Men eleverne fortolker det at blive bedømt på mange forskellige måder, og
    forholder sig af den grund også forskelligt til det. I studiet her undersøger jeg,
    hvordan karakterer og evalueringer påvirker pigers og drenges måder at tænke om
    undervisning, skole, sig selv og deres egne færdigheder, og rejser spørgsmålet, om der
    i alle tilfælde er tale om effekter, som er ønskede og positive set i forhold til
    intentionerne, nemlig at støtte læreprocesserne. Der fokuseres særligt på kønsforskelle
    og pige- og drengefællesskabets betydning for dette. Studiet er baseret på interviews
    foretaget i foråret 2006 med 30 piger og 30 drenge fra i alt ti 9. klasser.

    Original languageDanish
    JournalBørn & kultur - i samfund?
    Number of pages15
    Publication statusPublished - 2007
    EventBørn og kultur - i samfund? - Lysebu, Norway
    Duration: 20 Oct 200622 Oct 2006
    Conference number: II

    Conference

    ConferenceBørn og kultur - i samfund?
    NumberII
    Country/TerritoryNorway
    CityLysebu
    Period20/10/200622/10/2006

    Cite this