Activities per year
Abstract
Artiklen omhandler ledsagemusiks semantiske potentiale i audiovisuelle medietekster. Som case-studier anvendes tre film (repræsenterende hver sin genre), der alle inddrager Sjosakovitjs "Vals nr. 2" som musikledsagelse. Der er tale om hhv. spillefilmen "Eyes Wide Shut", dokumentarfilmen "Fogh bag facaden" og en reklamefilm for Skandia-banken. På baggrund af en karakteristik af "Vals nr. 2" analyseres de tre film, hvor fokus er lagt på, hvorledes musikken bidrager til og indgår i betydningsdannelsen. Der argumenteres for, at musikkens særlige udformning og udtryk i sig selv repræsenterer et betydningspotentiale (i form af en række betydningsmuligheder), som realiseres bemærkelsesværdigt ens i de tre ellers meget forskellige audiovisuelle kontekster, hvilket peger på en intertekstuel relation filmene imellem.
Original language | English |
---|---|
Title of host publication | Music in Advertising : Commercial Sounds in Media Communication and Other Settings |
Editors | Nicolai Jørgensgaard Graakjær, Christian Jantzen |
Number of pages | 27 |
Place of Publication | Aalborg |
Publisher | Aalborg Universitetsforlag |
Publication date | 2009 |
Pages | 141-167 |
ISBN (Print) | 9788773079652 |
Publication status | Published - 2009 |
Keywords
- pre-existing music
- multimodal interaction
- music in the commercials
Activities
- 1 Talks and presentations in private or public companies
-
Emergent Forms in Mediated Audio-Visual Texts
Anders Bonde (Lecturer)
10 Oct 2011 → 13 Oct 2011Activity: Talks and presentations › Talks and presentations in private or public companies