On the Commercialization of Shostakovich’s ‘Waltz No. 2’: A Case Study of Textual, Contextual and Intertextual Meaning of Music

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearch

Abstract

Artiklen omhandler ledsagemusiks semantiske potentiale i audiovisuelle medietekster. Som case-studier anvendes tre film (repræsenterende hver sin genre), der alle inddrager Sjosakovitjs "Vals nr. 2" som musikledsagelse. Der er tale om hhv. spillefilmen "Eyes Wide Shut", dokumentarfilmen "Fogh bag facaden" og en reklamefilm for Skandia-banken. På baggrund af en karakteristik af "Vals nr. 2" analyseres de tre film, hvor fokus er lagt på, hvorledes musikken bidrager til og indgår i betydningsdannelsen. Der argumenteres for, at musikkens særlige udformning og udtryk i sig selv repræsenterer et betydningspotentiale (i form af en række betydningsmuligheder), som realiseres bemærkelsesværdigt ens i de tre ellers meget forskellige audiovisuelle kontekster, hvilket peger på en intertekstuel relation filmene imellem.
Original languageEnglish
Title of host publicationMusic in Advertising : Commercial Sounds in Media Communication and Other Settings
EditorsNicolai Jørgensgaard Graakjær, Christian Jantzen
Number of pages27
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2009
Pages141-167
ISBN (Print)9788773079652
Publication statusPublished - 2009

Keywords

  • pre-existing music
  • multimodal interaction
  • music in the commercials

Cite this