Organisering på tværs af organisatoriske grænser

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

48 Downloads (Pure)

Abstract

Værdiskabelse sker i stigende grad på tværs af organisatoriske grænser og skaber dermed grundlag for gentænkning og innovation af eksisterende forretningsmodeller. Der eksisterer derfor et behov for at gøre op med det traditionelle fokus på enkeltstående forretningsmodeller i isolerede organisationer. I denne artikel introduceres en distinktion mellem intra- og inter-organisatoriske forretningsmodeller. Ved at bygge bro mellem forskellige teoretiske dimensioner af interorganisatorisk samarbejde og forretningsmodellitteratur diskuteres, hvorledes forretningsmodelinnovation kan være en tilgang til at skabe organisering på tværs af organisatoriske grænser. Dette eksemplificeres gennem en case, der følger inter-organisatorisk
samarbejde omkring forretningsmodeludvikling og etablering af en kollaborativ forretningsmodel på Aalborg Havn.
Original languageDanish
JournalSamfundslederskab i Skandinavien
Volume35
Issue number3
Pages (from-to)147-163
ISSN0900-8322
DOIs
Publication statusPublished - 25 May 2020

Cite this