TY - BOOK
T1 - Pædagogik, hverdag og rutiner
T2 - 5 grønlandske børnehjem
A2 - Laursen, Erik
A2 - Miller, Tanja
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Bogens formål er at give læseren et indblik i livet på en række grønlandske børnehjem, med fokus på organisationsform, fysiske rammer samt opgaver som de bliver udført gennem hverdagens praksis. Bogen giver læseren et indblik i en række aspekter af grønlandske børnehjem, hvis betingelser byder på store, - og sammenlignet med mange andre børnehjem - også ganske specielle udfordringer. Den redegør for børnehjemmenes særlige baggrund i Grønlands historie, kultur og traditioner, og går videre med en redegørelse for de organisatoriske og materielle strukturer, der danner ramme for hjemmenes hverdagsliv. Fremstillingen hæfter sig især ved de måder de beskrevne institutioners hverdagsliv struktureres i tid og rum, gennem skemaer, planer, arkitektur samt gennem reglerne for rummenes indretninger og anvendelser. Et andet væsentligt træk er relationerne mellem børn og voksne samt balancen mellem dels at være en ’total’ institution, og samtidig etablere den ’hjemliggørelse’ og ’hygge’, der udgør betingelserne for børnenes tryghed og trivsel.Fremstilling er baseret på et feltstudie i Grønland, gennemført i efteråret 2017. Bogen retter sig mod pædagoger, socialarbejdere, ledere, studerende, politikere, forvaltninger og forskere med interesse for de grønlandske børnehjem. Håbet er at den vil give anledning til fælles refleksioner og diskussioner om børnehjemmenes indretning, deres organisering og fremtid.Forskningsprojektet, der udgør bogens grundlag, er et resultat af et samarbejde mellem Socialpædagogisk Seminarium Ilulissat, University College Nordjylland og Aalborg Universitet.
AB - Bogens formål er at give læseren et indblik i livet på en række grønlandske børnehjem, med fokus på organisationsform, fysiske rammer samt opgaver som de bliver udført gennem hverdagens praksis. Bogen giver læseren et indblik i en række aspekter af grønlandske børnehjem, hvis betingelser byder på store, - og sammenlignet med mange andre børnehjem - også ganske specielle udfordringer. Den redegør for børnehjemmenes særlige baggrund i Grønlands historie, kultur og traditioner, og går videre med en redegørelse for de organisatoriske og materielle strukturer, der danner ramme for hjemmenes hverdagsliv. Fremstillingen hæfter sig især ved de måder de beskrevne institutioners hverdagsliv struktureres i tid og rum, gennem skemaer, planer, arkitektur samt gennem reglerne for rummenes indretninger og anvendelser. Et andet væsentligt træk er relationerne mellem børn og voksne samt balancen mellem dels at være en ’total’ institution, og samtidig etablere den ’hjemliggørelse’ og ’hygge’, der udgør betingelserne for børnenes tryghed og trivsel.Fremstilling er baseret på et feltstudie i Grønland, gennemført i efteråret 2017. Bogen retter sig mod pædagoger, socialarbejdere, ledere, studerende, politikere, forvaltninger og forskere med interesse for de grønlandske børnehjem. Håbet er at den vil give anledning til fælles refleksioner og diskussioner om børnehjemmenes indretning, deres organisering og fremtid.Forskningsprojektet, der udgør bogens grundlag, er et resultat af et samarbejde mellem Socialpædagogisk Seminarium Ilulissat, University College Nordjylland og Aalborg Universitet.
UR - https://aauforlag.dk/shop/boeger/paedagogik-hverdag-og-rutiner-5-groenlandske-.aspx
M3 - Antologi
SN - 2446-1814
T3 - Organizational Learning and Management Studies
BT - Pædagogik, hverdag og rutiner
PB - Aalborg Universitetsforlag
CY - Aalborg
ER -