Pædagogisk ledelse i EUD

    Research output: Other contributionNet publication - Internet publicationCommunication

    Abstract

    Pædagogisk ledelse er for mange – både ledere og lærere – et nyt begreb og en ny måde at forstå og praktisere ledelse på. Der hersker derfor mange forskellige opfattelser af og holdninger til pædagogisk ledelse. Nogle opfatter ledelse tæt på undervisningen som en anerkendelse, andre ser det som kontrol.
    Nogle opfatter en klar pædagogisk retning som et brud på den såkaldte metodefrihed, andre ser det som en professionalisering.
    Pædagogisk ledelse kan skabe utryghed og misforståelser. Gennemsigtighed omkring formålet og intentionen med pædagogisk ledelse er med til at skabe fælles forståelse og opbygge et tillidsfuldt miljø. Det er derfor vigtigt, at ledelse og lærer er opmærksomme på at tale sammen og forsøge at skabe et fælles
    fodslag på tværs af organisationen.
    Det er denne artikels formål at definere pædagogisk ledelse og at give gode råd til, hvordan man med
    fordel kan gribe arbejdet med pædagogisk ledelse an.
    Original languageDanish
    Publication date2019
    Number of pages5
    Publication statusPublished - 2019
    SeriesDidaktika- Gyldendal Videregående

    Cite this