Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen: Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning

Pernille Risør Elving, Thomas Ryberg

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

50 Downloads (Pure)

Abstract

This article examines how programming is used as a pedagogical practice in K-12 and what perspective teachers have on implementing programming as a subject-specific element in their teaching. The article is based on an empirical study of three schools' use of programming during Coding Class in Vejle Kommune, where four teachers were interviewed about their experiences with the project. The analysis is structured around a number of challenges: including whether programming should be used as a subject-specific or interdisciplinary element and whether the goal is to enable development of student’s subject-specific learning or support their interests and finally, how teachers approach their own role in the classroom. All the teachers in the study experienced high levels of engagement and immersion in the programming activities among the students but several of the teachers lacked control over the students’ learning outcome and experienced limitations in their own technical skills. Based on the analysis, a number of concrete pedagogical considerations are presented, which can form the basis for planning and incorporating future programming activities in K-12.
Original languageDanish
JournalLæring og Medier
Volume11
Issue number19
Number of pages21
ISSN1903-248X
DOIs
Publication statusPublished - Dec 2018

Keywords

    Cite this

    @article{821b1680f44b41c6bb75be758d797335,
    title = "P{\ae}dagogiske sp{\ae}ndingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen: L{\ae}reres perspektiv p{\aa} at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning",
    abstract = "I denne artikel unders{\o}ges, hvordan programmering benyttes i en p{\ae}dagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv fagl{\ae}rerne har p{\aa} at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger p{\aa} en empirisk unders{\o}gelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen p{\aa} mellemtrinnet under Coding Class-forl{\o}b i Vejle Kommune, hvor fire fagl{\ae}rere blev interviewet omkring deres erfaringer med forl{\o}bet. Analysen er struktureret omkring en r{\ae}kke sp{\ae}ndingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tv{\ae}rfagligt element, samt til underst{\o}ttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt l{\ae}rernes tilgang til deres egen rolle i klassev{\ae}relset. L{\ae}rerne oplevede alle h{\o}jt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for st{\o}rre kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begr{\ae}nsninger omkring egne tekniske kompetencer. P{\aa} baggrund af analysen opstilles en r{\ae}kke konkrete p{\ae}dagogiske overvejelser, der udg{\o}r opm{\ae}rksomhedspunkter til fremtidig planl{\ae}gning og inddragelse af programmering i undervisningsforl{\o}b samt overvejelser omkring l{\ae}rerens rolle i s{\aa}danne forl{\o}b.",
    keywords = "Programmering, Grundskolen, Coding Class, L{\ae}rerperspektiv, P{\ae}dagogik, Folkeskolep{\ae}dagogik, Computational Thinking",
    author = "Elving, {Pernille Ris{\o}r} and Thomas Ryberg",
    year = "2018",
    month = "12",
    doi = "10.7146/lom.v11i19.103100",
    language = "Dansk",
    volume = "11",
    journal = "L{\ae}ring og Medier",
    issn = "1903-248X",
    publisher = "Statsbiblioteket",
    number = "19",

    }

    Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen : Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. / Elving, Pernille Risør; Ryberg, Thomas.

    In: Læring og Medier, Vol. 11, No. 19, 12.2018.

    Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

    TY - JOUR

    T1 - Pædagogiske spændingsfelter ved inddragelse af programmering i grundskolen

    T2 - Læreres perspektiv på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning

    AU - Elving, Pernille Risør

    AU - Ryberg, Thomas

    PY - 2018/12

    Y1 - 2018/12

    N2 - I denne artikel undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen er struktureret omkring en række spændingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tværfagligt element, samt til understøttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt lærernes tilgang til deres egen rolle i klasseværelset. Lærerne oplevede alle højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter til fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningsforløb samt overvejelser omkring lærerens rolle i sådanne forløb.

    AB - I denne artikel undersøges, hvordan programmering benyttes i en pædagogisk praksis i grundskolen, samt hvilket perspektiv faglærerne har på at inddrage programmering som fagligt element i deres undervisning. Artiklen bygger på en empirisk undersøgelse af tre skolers inddragelse af programmering i undervisningen på mellemtrinnet under Coding Class-forløb i Vejle Kommune, hvor fire faglærere blev interviewet omkring deres erfaringer med forløbet. Analysen er struktureret omkring en række spændingsfelter, der omhandler brugen af programmering som enten et fagspecifikt eller tværfagligt element, samt til understøttelse af elevernes faglige udbytte eller deres interesse, og slutteligt lærernes tilgang til deres egen rolle i klasseværelset. Lærerne oplevede alle højt engagement og fordybelse med programmeringsaktiviteterne blandt eleverne, men flere udtrykte behov for større kontrol med elevernes fagspecifikke udbytte og oplevede begrænsninger omkring egne tekniske kompetencer. På baggrund af analysen opstilles en række konkrete pædagogiske overvejelser, der udgør opmærksomhedspunkter til fremtidig planlægning og inddragelse af programmering i undervisningsforløb samt overvejelser omkring lærerens rolle i sådanne forløb.

    KW - Programmering

    KW - Grundskolen

    KW - Coding Class

    KW - Lærerperspektiv

    KW - Pædagogik

    KW - Folkeskolepædagogik

    KW - Computational Thinking

    UR - https://tidsskrift.dk/lom/article/view/103100

    U2 - 10.7146/lom.v11i19.103100

    DO - 10.7146/lom.v11i19.103100

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 11

    JO - Læring og Medier

    JF - Læring og Medier

    SN - 1903-248X

    IS - 19

    ER -