Abstract
Fysiske og psykiske sårbare unge med kognitive eller motoriske udfordringer er meget lidt fysisk aktive i hverdagen (Bruce et al., 2019; Pilgaard & Kjær, 2019). De har ofte dårlige erfaringer med idræt og formår kun sjældent at indgå i idrætsforeningstilbud. I projektet undersøges hvordan udvalgte gadeidrætsaktiviteter, som selvorganiserede, uformelle og ikke konkurrenceorienterede aktiviteter (Kolind & Østergaard, 2021), kan motivere målgruppen til at være mere aktive i deres hverdag.
Panna, streetbasket og løbehjul blev introduceret over en periode på 10 uger i bevægelsesundervisningen for unge med særlige behov (N=38; 16-25 år) på VUK Aalborg. Data som videoobservationer samt uformelle og formelle interview med elever og undervisere blev indsamlet løbende gennem forløbet og efterfølgende analyseret tematisk (Braun, Clarke, & Weate, 2016) med reference specielt til self-efficacy (Bandura, 1982) og self-determination theory (Ryan & Deci, 2007).
Resultaterne viser, at gadeidræt som alternativ aktivitetsform kan motivere nogle få elever til at være fysisk aktive i frikvartererne, men stimulere ikke eleverne til at være yderligere fysisk aktive efter skoletid, hvilket vi bl.a. relatere til deres lave idræts self-efficacy (Bandura, 1982). Endelig fandt vi, at eleverne generelt har behov for ekstern motivation for at være fysisk aktive, hvor underviserne fungerer som ’role modelling’ (Bandura, 1982; Ryan & Deci, 2007).
Projektet er støttet med midler fra Kulturministeriets Idrætspulje, Platformen for gadeidræt og Nanny Jensens Fond.
Referencer:
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122.
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise. In B. Smith & A. C. Sparkes (Eds.), Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (pp. 191-205). London: Routledge.
Bruce, L., Pizzirani, B., Green, R., Quarmby, T., O'Donnell, R., Strickland, D., & Skouteris, H. (2019). Physical activity engagement among young people living in the care system: A narrative review of the literature. Children and Youth Services Review, 103, 218-225.
Kolind, M., & Østergaard, L. D. (2021). Hvad sker der når gadeidræt bliver organiseret væk fra gaden? Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 183-213.
Pilgaard, M., & Kjær, M. (2019). Idræt for socialt udsatte. Et blik på udøverne. Aarhus: Idrættens analyseinstitut.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2007). Active human nature: Self-determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise, and health. In M. S. Hagger & N. D. L. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 1-19).
Panna, streetbasket og løbehjul blev introduceret over en periode på 10 uger i bevægelsesundervisningen for unge med særlige behov (N=38; 16-25 år) på VUK Aalborg. Data som videoobservationer samt uformelle og formelle interview med elever og undervisere blev indsamlet løbende gennem forløbet og efterfølgende analyseret tematisk (Braun, Clarke, & Weate, 2016) med reference specielt til self-efficacy (Bandura, 1982) og self-determination theory (Ryan & Deci, 2007).
Resultaterne viser, at gadeidræt som alternativ aktivitetsform kan motivere nogle få elever til at være fysisk aktive i frikvartererne, men stimulere ikke eleverne til at være yderligere fysisk aktive efter skoletid, hvilket vi bl.a. relatere til deres lave idræts self-efficacy (Bandura, 1982). Endelig fandt vi, at eleverne generelt har behov for ekstern motivation for at være fysisk aktive, hvor underviserne fungerer som ’role modelling’ (Bandura, 1982; Ryan & Deci, 2007).
Projektet er støttet med midler fra Kulturministeriets Idrætspulje, Platformen for gadeidræt og Nanny Jensens Fond.
Referencer:
Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122.
Braun, V., Clarke, V., & Weate, P. (2016). Using thematic analysis in sport and exercise. In B. Smith & A. C. Sparkes (Eds.), Routledge handbook of qualitative research in sport and exercise (pp. 191-205). London: Routledge.
Bruce, L., Pizzirani, B., Green, R., Quarmby, T., O'Donnell, R., Strickland, D., & Skouteris, H. (2019). Physical activity engagement among young people living in the care system: A narrative review of the literature. Children and Youth Services Review, 103, 218-225.
Kolind, M., & Østergaard, L. D. (2021). Hvad sker der når gadeidræt bliver organiseret væk fra gaden? Scandinavian Sport Studies Forum, 12, 183-213.
Pilgaard, M., & Kjær, M. (2019). Idræt for socialt udsatte. Et blik på udøverne. Aarhus: Idrættens analyseinstitut.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2007). Active human nature: Self-determination theory and the promotion and maintenance of sport, exercise, and health. In M. S. Hagger & N. D. L. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic motivation and self-determination in exercise and sport (pp. 1-19).
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | BRIDGING 2022 : Book of abstracts |
Editors | Helle Winther, Annemari Munk Svendsen, Bodil Borg Høj, Grethe Sandholm, Lars Domino Østergaard, Andreas Bolding Christensen, Nikolai Toft, Liv Kondrup Hardahl |
Publisher | Dansk bevægelses- og idrætspædagogisk forskningsnetværk |
Publication date | 10 Nov 2022 |
Publication status | Published - 10 Nov 2022 |