Paradokser i værdiskabelse: Ledelse med Competing Values Framework

Jakob Nørlem (Editor)

Research output: Book/ReportBookCommunication

Abstract

Paradokser i værdiskabelse præsenterer en teoretisk ramme, der kan hjælpe ledere til en dybere og mere nuanceret forståelse af værdiskabelse og en mere effektiv værdiskabelse i praksis. Denne ramme – teorien om konkurrerende værdier (The Competing Values Framework eller CVL), som er blevet udpeget som en af de 40 vigtigste erhvervsteorier i historien – hjælper ledere til at få øje på nyt potentiale i organisationslivets spændinger.Teorien om konkurrerende værdier handler om, at værdi skabes, når en organisation udvikler kompetencer inden for fire konkurrerende antagelser: Kontrol, Konkurrence, Skabelse og Samarbejde. Den grundlæggende tanke er, at teorien kan hjælpe ledere frem til en både-og-tænkning ved at fokusere på integration af konkurrerende værdier. På denne måde bliver tilsyneladende modstridende og modsatrettede prioriteringer kombineret på måder, der fører til skabelse af ​​værdi.Denne danske version af Cameron, Quinn, DeGraff & Thakors klassiske bog indeholder en fyldig introduktion, skrevet af Andreas Granhof Juhl og Jakob Nørlem. Her beskrives det, hvordan teorien om paradokser i værdiskabelse har givet nyt liv til organisationsudvikling i fire danske organisationer.Bogen henvender sig til ledere, som gerne vil fremstå mere målrettede, integrere forskellige fremgangsmåder og finde ny inspiration til ledelse. Også konsulenter, HR-afdelinger, studerende og andre med interesse for ledelse og værdiskabelse vil kunne finde teknikker og inspiration.
Original languageDanish
PublisherDansk Psykologisk Forlag
Number of pages268
ISBN (Print)9788771581058
ISBN (Electronic)9788771581041
Publication statusPublished - 2015

Cite this

@book{51dae5897cb64b918bd3d21596da4cdf,
title = "Paradokser i v{\ae}rdiskabelse: Ledelse med Competing Values Framework",
abstract = "Paradokser i v{\ae}rdiskabelse pr{\ae}senterer en teoretisk ramme, der kan hj{\ae}lpe ledere til en dybere og mere nuanceret forst{\aa}else af v{\ae}rdiskabelse og en mere effektiv v{\ae}rdiskabelse i praksis. Denne ramme – teorien om konkurrerende v{\ae}rdier (The Competing Values Framework eller CVL), som er blevet udpeget som en af de 40 vigtigste erhvervsteorier i historien – hj{\ae}lper ledere til at f{\aa} {\o}je p{\aa} nyt potentiale i organisationslivets sp{\ae}ndinger.Teorien om konkurrerende v{\ae}rdier handler om, at v{\ae}rdi skabes, n{\aa}r en organisation udvikler kompetencer inden for fire konkurrerende antagelser: Kontrol, Konkurrence, Skabelse og Samarbejde. Den grundl{\ae}ggende tanke er, at teorien kan hj{\ae}lpe ledere frem til en b{\aa}de-og-t{\ae}nkning ved at fokusere p{\aa} integration af konkurrerende v{\ae}rdier. P{\aa} denne m{\aa}de bliver tilsyneladende modstridende og modsatrettede prioriteringer kombineret p{\aa} m{\aa}der, der f{\o}rer til skabelse af ​​v{\ae}rdi.Denne danske version af Cameron, Quinn, DeGraff & Thakors klassiske bog indeholder en fyldig introduktion, skrevet af Andreas Granhof Juhl og Jakob N{\o}rlem. Her beskrives det, hvordan teorien om paradokser i v{\ae}rdiskabelse har givet nyt liv til organisationsudvikling i fire danske organisationer.Bogen henvender sig til ledere, som gerne vil fremst{\aa} mere m{\aa}lrettede, integrere forskellige fremgangsm{\aa}der og finde ny inspiration til ledelse. Ogs{\aa} konsulenter, HR-afdelinger, studerende og andre med interesse for ledelse og v{\ae}rdiskabelse vil kunne finde teknikker og inspiration.",
editor = "Jakob N{\o}rlem",
note = "Denne danske version af Cameron, Quinn, DeGraff og Thakors klassiske bog indeholder en fyldig introduktion skrevet af Andreas Granhof Juhl og Jakob N{\o}rlem.",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "9788771581058",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",

}

Paradokser i værdiskabelse : Ledelse med Competing Values Framework. / Nørlem, Jakob (Editor).

Dansk Psykologisk Forlag, 2015. 268 p.

Research output: Book/ReportBookCommunication

TY - BOOK

T1 - Paradokser i værdiskabelse

T2 - Ledelse med Competing Values Framework

A2 - Nørlem, Jakob

N1 - Denne danske version af Cameron, Quinn, DeGraff og Thakors klassiske bog indeholder en fyldig introduktion skrevet af Andreas Granhof Juhl og Jakob Nørlem.

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Paradokser i værdiskabelse præsenterer en teoretisk ramme, der kan hjælpe ledere til en dybere og mere nuanceret forståelse af værdiskabelse og en mere effektiv værdiskabelse i praksis. Denne ramme – teorien om konkurrerende værdier (The Competing Values Framework eller CVL), som er blevet udpeget som en af de 40 vigtigste erhvervsteorier i historien – hjælper ledere til at få øje på nyt potentiale i organisationslivets spændinger.Teorien om konkurrerende værdier handler om, at værdi skabes, når en organisation udvikler kompetencer inden for fire konkurrerende antagelser: Kontrol, Konkurrence, Skabelse og Samarbejde. Den grundlæggende tanke er, at teorien kan hjælpe ledere frem til en både-og-tænkning ved at fokusere på integration af konkurrerende værdier. På denne måde bliver tilsyneladende modstridende og modsatrettede prioriteringer kombineret på måder, der fører til skabelse af ​​værdi.Denne danske version af Cameron, Quinn, DeGraff & Thakors klassiske bog indeholder en fyldig introduktion, skrevet af Andreas Granhof Juhl og Jakob Nørlem. Her beskrives det, hvordan teorien om paradokser i værdiskabelse har givet nyt liv til organisationsudvikling i fire danske organisationer.Bogen henvender sig til ledere, som gerne vil fremstå mere målrettede, integrere forskellige fremgangsmåder og finde ny inspiration til ledelse. Også konsulenter, HR-afdelinger, studerende og andre med interesse for ledelse og værdiskabelse vil kunne finde teknikker og inspiration.

AB - Paradokser i værdiskabelse præsenterer en teoretisk ramme, der kan hjælpe ledere til en dybere og mere nuanceret forståelse af værdiskabelse og en mere effektiv værdiskabelse i praksis. Denne ramme – teorien om konkurrerende værdier (The Competing Values Framework eller CVL), som er blevet udpeget som en af de 40 vigtigste erhvervsteorier i historien – hjælper ledere til at få øje på nyt potentiale i organisationslivets spændinger.Teorien om konkurrerende værdier handler om, at værdi skabes, når en organisation udvikler kompetencer inden for fire konkurrerende antagelser: Kontrol, Konkurrence, Skabelse og Samarbejde. Den grundlæggende tanke er, at teorien kan hjælpe ledere frem til en både-og-tænkning ved at fokusere på integration af konkurrerende værdier. På denne måde bliver tilsyneladende modstridende og modsatrettede prioriteringer kombineret på måder, der fører til skabelse af ​​værdi.Denne danske version af Cameron, Quinn, DeGraff & Thakors klassiske bog indeholder en fyldig introduktion, skrevet af Andreas Granhof Juhl og Jakob Nørlem. Her beskrives det, hvordan teorien om paradokser i værdiskabelse har givet nyt liv til organisationsudvikling i fire danske organisationer.Bogen henvender sig til ledere, som gerne vil fremstå mere målrettede, integrere forskellige fremgangsmåder og finde ny inspiration til ledelse. Også konsulenter, HR-afdelinger, studerende og andre med interesse for ledelse og værdiskabelse vil kunne finde teknikker og inspiration.

UR - https://www.saxo.com/dk/paradokser-i-vaerdiskabelse_kim-s-cameron-robert-e-quinn-jeff-degraff-anjan-v-thakor-anders-granhof-juhl-jakob-noerlem_epub_9788771581041

M3 - Bog

SN - 9788771581058

BT - Paradokser i værdiskabelse

PB - Dansk Psykologisk Forlag

ER -