Parkering og dynamisk P-information i Aalborg: hvem og hvordan?

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

Abstract

I Aalborg Midtby blev der primo 2012 etableret et nyt dynamisk Parkeringsinformationssystem (P-INFO), der dækker en større del af midtbyens betalingsparkeringspladser, end det gamle gjorde. I den forbindelse blev der lavet en interviewundersøgelse blandt 1.643 parkerende på centrale parkeringspladser i hverdagsmyldretiden før og efter etableringen af det nye P-INFO. Hovedresultaterne var, at alle parkerende var fra regionen og 58 % fra Aalborgområdet, og at 90 % havde bestemt sig for, hvilket sted de ville parkere, før de nåede frem. Selvom kendskabet til P-INFO var højt (ca. 85 %) var andelen af parkerende, der anvendte det meget lavere; 23 og 31 % før og efter etablering af det nye P-INFO. I gennemsnit forkortes rejsetiden med 1-11 sekunder pr. tur med det nye P-INFO i forhold til det gamle. Det svarer til en reduktion i den parkeringssøgende trafik i Aalborg Midtby på 0,5-4,1 %. Disse resultater er gennemregnet på to måder, men må tages med et vist forbehold. Det vurderes, at effekten er større, hvis der ses på parkerende i ferieperioder og weekender.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Pages (from-to)1-15
Number of pages15
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2013
EventTrafikdage - Aalborg Universitet, Aalborg, Denmark
Duration: 26 Aug 201327 Aug 2013

Conference

ConferenceTrafikdage
LocationAalborg Universitet
CountryDenmark
CityAalborg
Period26/08/201327/08/2013

Cite this

@inproceedings{bbd446deae8249d294e2a3bb04b40897,
title = "Parkering og dynamisk P-information i Aalborg: hvem og hvordan?",
abstract = "I Aalborg Midtby blev der primo 2012 etableret et nyt dynamisk Parkeringsinformationssystem (P-INFO), der d{\ae}kker en st{\o}rre del af midtbyens betalingsparkeringspladser, end det gamle gjorde. I den forbindelse blev der lavet en interviewunders{\o}gelse blandt 1.643 parkerende p{\aa} centrale parkeringspladser i hverdagsmyldretiden f{\o}r og efter etableringen af det nye P-INFO. Hovedresultaterne var, at alle parkerende var fra regionen og 58 {\%} fra Aalborgomr{\aa}det, og at 90 {\%} havde bestemt sig for, hvilket sted de ville parkere, f{\o}r de n{\aa}ede frem. Selvom kendskabet til P-INFO var h{\o}jt (ca. 85 {\%}) var andelen af parkerende, der anvendte det meget lavere; 23 og 31 {\%} f{\o}r og efter etablering af det nye P-INFO. I gennemsnit forkortes rejsetiden med 1-11 sekunder pr. tur med det nye P-INFO i forhold til det gamle. Det svarer til en reduktion i den parkeringss{\o}gende trafik i Aalborg Midtby p{\aa} 0,5-4,1 {\%}. Disse resultater er gennemregnet p{\aa} to m{\aa}der, men m{\aa} tages med et vist forbehold. Det vurderes, at effekten er st{\o}rre, hvis der ses p{\aa} parkerende i ferieperioder og weekender.",
author = "Niels Agerholm and Madsen, {Tanja Kidholm Osmann}",
year = "2013",
language = "Dansk",
pages = "1--15",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

Parkering og dynamisk P-information i Aalborg : hvem og hvordan? . / Agerholm, Niels; Madsen, Tanja Kidholm Osmann.

In: Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet, 2013, p. 1-15.

Research output: Contribution to journalConference article in JournalResearchpeer-review

TY - GEN

T1 - Parkering og dynamisk P-information i Aalborg

T2 - hvem og hvordan?

AU - Agerholm, Niels

AU - Madsen, Tanja Kidholm Osmann

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - I Aalborg Midtby blev der primo 2012 etableret et nyt dynamisk Parkeringsinformationssystem (P-INFO), der dækker en større del af midtbyens betalingsparkeringspladser, end det gamle gjorde. I den forbindelse blev der lavet en interviewundersøgelse blandt 1.643 parkerende på centrale parkeringspladser i hverdagsmyldretiden før og efter etableringen af det nye P-INFO. Hovedresultaterne var, at alle parkerende var fra regionen og 58 % fra Aalborgområdet, og at 90 % havde bestemt sig for, hvilket sted de ville parkere, før de nåede frem. Selvom kendskabet til P-INFO var højt (ca. 85 %) var andelen af parkerende, der anvendte det meget lavere; 23 og 31 % før og efter etablering af det nye P-INFO. I gennemsnit forkortes rejsetiden med 1-11 sekunder pr. tur med det nye P-INFO i forhold til det gamle. Det svarer til en reduktion i den parkeringssøgende trafik i Aalborg Midtby på 0,5-4,1 %. Disse resultater er gennemregnet på to måder, men må tages med et vist forbehold. Det vurderes, at effekten er større, hvis der ses på parkerende i ferieperioder og weekender.

AB - I Aalborg Midtby blev der primo 2012 etableret et nyt dynamisk Parkeringsinformationssystem (P-INFO), der dækker en større del af midtbyens betalingsparkeringspladser, end det gamle gjorde. I den forbindelse blev der lavet en interviewundersøgelse blandt 1.643 parkerende på centrale parkeringspladser i hverdagsmyldretiden før og efter etableringen af det nye P-INFO. Hovedresultaterne var, at alle parkerende var fra regionen og 58 % fra Aalborgområdet, og at 90 % havde bestemt sig for, hvilket sted de ville parkere, før de nåede frem. Selvom kendskabet til P-INFO var højt (ca. 85 %) var andelen af parkerende, der anvendte det meget lavere; 23 og 31 % før og efter etablering af det nye P-INFO. I gennemsnit forkortes rejsetiden med 1-11 sekunder pr. tur med det nye P-INFO i forhold til det gamle. Det svarer til en reduktion i den parkeringssøgende trafik i Aalborg Midtby på 0,5-4,1 %. Disse resultater er gennemregnet på to måder, men må tages med et vist forbehold. Det vurderes, at effekten er større, hvis der ses på parkerende i ferieperioder og weekender.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

SP - 1

EP - 15

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -