PBL og Visuelle Videndelingspraksisser: - Undervisningens dag, AAU 2018

Hanne Lindegaard, Maj-Britt Quitzau

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPosterResearch

76 Downloads (Pure)

Abstract

På ingeniøruddannelsen ’Bæredygtigt Design’ har vi udviklet et læringskoncept og et studiemiljø inspireret af ’Design Thinking–konceptet’ fra Standford University’s d.School. Konceptet betyder bl.a, at de studerende visuelt arbejder med problembaserede problemstillinger i Design Studios, hvor både forelæsninger og gruppearbejde foregår i samme lokale. Lokalet er indrettet med nicher, hvor de studerende i teams visuelt deler viden på væggen og hvor der i høj grad er fokus på samarbejde, tilstedeværelse og åbenhed. Konceptet giver en høj studieintensitet og virker motiverende på de studerendes arbejdsindsats. Undervisere, vejledere og samarbejdspartnere er glade for fagintensiteten, da de synligt og løbende kan følge med i de studerendes læringsproces. De studerendes viden og data bliver tilgængeligt og der lægges vægt på fælles milepæls-præsentationer, hvor forventningerne til projektarbejdet afstemmes med vejledere og evt eksterne partnere. Gennem PBL-projektet har vi arbejdet med en række kolleger og studerende fra andre studieretninger og her er den visuelle vidensdeling med succes blevet afprøvet.

Original languageDanish
Publication date2 May 2018
Publication statusPublished - 2 May 2018
EventUNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018 - CREATE / Rendsburggade 14, Aalborg, Denmark
Duration: 3 May 20183 May 2018
http://www.hr.aau.dk/kompetenceudvikling/undervisningensdag2018/

Conference

ConferenceUNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018
LocationCREATE / Rendsburggade 14
Country/TerritoryDenmark
CityAalborg
Period03/05/201803/05/2018
Internet address

Cite this