PBL og Visuelle Videndelingspraksisser: - Undervisningens dag, AAU 2018

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPosterResearch

37 Downloads (Pure)

Abstract

På ingeniøruddannelsen ’Bæredygtigt Design’ har vi udviklet et læringskoncept og et studiemiljø inspireret af ’Design Thinking–konceptet’ fra Standford University’s d.School. Konceptet betyder bl.a, at de studerende visuelt arbejder med problembaserede problemstillinger i Design Studios, hvor både forelæsninger og gruppearbejde foregår i samme lokale. Lokalet er indrettet med nicher, hvor de studerende i teams visuelt deler viden på væggen og hvor der i høj grad er fokus på samarbejde, tilstedeværelse og åbenhed. Konceptet giver en høj studieintensitet og virker motiverende på de studerendes arbejdsindsats. Undervisere, vejledere og samarbejdspartnere er glade for fagintensiteten, da de synligt og løbende kan følge med i de studerendes læringsproces. De studerendes viden og data bliver tilgængeligt og der lægges vægt på fælles milepæls-præsentationer, hvor forventningerne til projektarbejdet afstemmes med vejledere og evt eksterne partnere. Gennem PBL-projektet har vi arbejdet med en række kolleger og studerende fra andre studieretninger og her er den visuelle vidensdeling med succes blevet afprøvet.

Original languageDanish
Publication date2 May 2018
Publication statusPublished - 2 May 2018
EventUNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018 - CREATE / Rendsburggade 14, Aalborg, Denmark
Duration: 3 May 20183 May 2018
http://www.hr.aau.dk/kompetenceudvikling/undervisningensdag2018/

Conference

ConferenceUNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018
LocationCREATE / Rendsburggade 14
CountryDenmark
CityAalborg
Period03/05/201803/05/2018
Internet address

Cite this

Lindegaard, H., & Quitzau, M-B. (2018). PBL og Visuelle Videndelingspraksisser: - Undervisningens dag, AAU 2018 . Poster session presented at UNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018, Aalborg, Denmark.
Lindegaard, Hanne ; Quitzau, Maj-Britt. / PBL og Visuelle Videndelingspraksisser : - Undervisningens dag, AAU 2018 . Poster session presented at UNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018, Aalborg, Denmark.
@conference{ecfbd16c91984d0fa8acf9d33e1d12e0,
title = "PBL og Visuelle Videndelingspraksisser: - Undervisningens dag, AAU 2018",
abstract = "P{\aa} ingeni{\o}ruddannelsen ’B{\ae}redygtigt Design’ har vi udviklet et l{\ae}ringskoncept og et studiemilj{\o} inspireret af ’Design Thinking–konceptet’ fra Standford University’s d.School. Konceptet betyder bl.a, at de studerende visuelt arbejder med problembaserede problemstillinger i Design Studios, hvor b{\aa}de forel{\ae}sninger og gruppearbejde foreg{\aa}r i samme lokale. Lokalet er indrettet med nicher, hvor de studerende i teams visuelt deler viden p{\aa} v{\ae}ggen og hvor der i h{\o}j grad er fokus p{\aa} samarbejde, tilstedev{\ae}relse og {\aa}benhed. Konceptet giver en h{\o}j studieintensitet og virker motiverende p{\aa} de studerendes arbejdsindsats. Undervisere, vejledere og samarbejdspartnere er glade for fagintensiteten, da de synligt og l{\o}bende kan f{\o}lge med i de studerendes l{\ae}ringsproces. De studerendes viden og data bliver tilg{\ae}ngeligt og der l{\ae}gges v{\ae}gt p{\aa} f{\ae}lles milep{\ae}ls-pr{\ae}sentationer, hvor forventningerne til projektarbejdet afstemmes med vejledere og evt eksterne partnere. Gennem PBL-projektet har vi arbejdet med en r{\ae}kke kolleger og studerende fra andre studieretninger og her er den visuelle vidensdeling med succes blevet afpr{\o}vet.",
keywords = "Visuel vidensdeling",
author = "Hanne Lindegaard and Maj-Britt Quitzau",
note = "Visuel Vidensdeling ; UNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018 ; Conference date: 03-05-2018 Through 03-05-2018",
year = "2018",
month = "5",
day = "2",
language = "Dansk",
url = "http://www.hr.aau.dk/kompetenceudvikling/undervisningensdag2018/",

}

PBL og Visuelle Videndelingspraksisser : - Undervisningens dag, AAU 2018 . / Lindegaard, Hanne; Quitzau, Maj-Britt.

2018. Poster session presented at UNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018, Aalborg, Denmark.

Research output: Contribution to conference without publisher/journalPosterResearch

TY - CONF

T1 - PBL og Visuelle Videndelingspraksisser

T2 - - Undervisningens dag, AAU 2018

AU - Lindegaard, Hanne

AU - Quitzau, Maj-Britt

N1 - Visuel Vidensdeling

PY - 2018/5/2

Y1 - 2018/5/2

N2 - På ingeniøruddannelsen ’Bæredygtigt Design’ har vi udviklet et læringskoncept og et studiemiljø inspireret af ’Design Thinking–konceptet’ fra Standford University’s d.School. Konceptet betyder bl.a, at de studerende visuelt arbejder med problembaserede problemstillinger i Design Studios, hvor både forelæsninger og gruppearbejde foregår i samme lokale. Lokalet er indrettet med nicher, hvor de studerende i teams visuelt deler viden på væggen og hvor der i høj grad er fokus på samarbejde, tilstedeværelse og åbenhed. Konceptet giver en høj studieintensitet og virker motiverende på de studerendes arbejdsindsats. Undervisere, vejledere og samarbejdspartnere er glade for fagintensiteten, da de synligt og løbende kan følge med i de studerendes læringsproces. De studerendes viden og data bliver tilgængeligt og der lægges vægt på fælles milepæls-præsentationer, hvor forventningerne til projektarbejdet afstemmes med vejledere og evt eksterne partnere. Gennem PBL-projektet har vi arbejdet med en række kolleger og studerende fra andre studieretninger og her er den visuelle vidensdeling med succes blevet afprøvet.

AB - På ingeniøruddannelsen ’Bæredygtigt Design’ har vi udviklet et læringskoncept og et studiemiljø inspireret af ’Design Thinking–konceptet’ fra Standford University’s d.School. Konceptet betyder bl.a, at de studerende visuelt arbejder med problembaserede problemstillinger i Design Studios, hvor både forelæsninger og gruppearbejde foregår i samme lokale. Lokalet er indrettet med nicher, hvor de studerende i teams visuelt deler viden på væggen og hvor der i høj grad er fokus på samarbejde, tilstedeværelse og åbenhed. Konceptet giver en høj studieintensitet og virker motiverende på de studerendes arbejdsindsats. Undervisere, vejledere og samarbejdspartnere er glade for fagintensiteten, da de synligt og løbende kan følge med i de studerendes læringsproces. De studerendes viden og data bliver tilgængeligt og der lægges vægt på fælles milepæls-præsentationer, hvor forventningerne til projektarbejdet afstemmes med vejledere og evt eksterne partnere. Gennem PBL-projektet har vi arbejdet med en række kolleger og studerende fra andre studieretninger og her er den visuelle vidensdeling med succes blevet afprøvet.

KW - Visuel vidensdeling

M3 - Poster

ER -

Lindegaard H, Quitzau M-B. PBL og Visuelle Videndelingspraksisser: - Undervisningens dag, AAU 2018 . 2018. Poster session presented at UNDERVISNINGENS DAG / TEACHING DAY 2018, Aalborg, Denmark.