Abstract

Danske pendlere kører fortrinsvist i bil – også i store byer som København. Når rejsetiden er 20 minutter i bil var der blandt pendlere bosiddende i Hovedstaden godt 15 % cyklister, 35 % bilister og 15 % i offentlig transport. De resterende 35 % var enten til fods eller vekslede mellem forskellige transportmidler fra dag til dag. Tilsvarende ved 20 minutter var andelene blandt sjællændere godt 5 % cyklister, 55 % bilister og godt 5 % i offentlig transport. Region Nord- og Midtjylland havde begge 5 % på cykel, 75 % i bil og 5 % i offentlig transport. I Syddanmark sås ved 20 minutters rejsetid 10 % cyklister, 60 % i bil og 5 % i bus/tog. Beregningerne er baseret på data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt 2235 pendlere. Vi estimerede elasticitet i transportmiddelvalget med hensyn til rejsetid i bil. Rejsetiderne blev beregnet ved brug af Google Maps Distance Matrix. Pendlerne var alle i beskæftigelse, 18-65 år og med samme fordeling af køn, alder, geografi og uddannelse, som den danske baggrundsbefolkning. Desuden præsenteres en typologi af pendlere, der indeholder 4 overordnede grupperinger. “Bilister uden klare holdninger” (32 %), “grønne pendlere i storbyen” (30 %), “bilister der bor uden for de store byer” (23 %) og endelig ”anti-grønne bilister” (15 %). Denne opdeling i pendler-grupperinger indeholdt overraskende få holdninger og kultur.
Original languageDanish
JournalArtikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet
Number of pages18
ISSN1603-9696
Publication statusPublished - 2016
EventTrafikdage 2016 - Aalborg
Duration: 22 Aug 201623 Aug 2016
http://www.trafikdage.dk/

Conference

ConferenceTrafikdage 2016
LocationAalborg
Period22/08/201623/08/2016
Internet address

Cite this

@inproceedings{541ca85e17724160a18be3bcef828419,
title = "Pendlingens sociale geografi – transportmiddelvalg i lyset af pendlerens politiske holdninger, sociale normer og kultur",
abstract = "Danske pendlere k{\o}rer fortrinsvist i bil – ogs{\aa} i store byer som K{\o}benhavn. N{\aa}r rejsetiden er 20 minutter i bil var der blandt pendlere bosiddende i Hovedstaden godt 15 {\%} cyklister, 35 {\%} bilister og 15 {\%} i offentlig transport. De resterende 35 {\%} var enten til fods eller vekslede mellem forskellige transportmidler fra dag til dag. Tilsvarende ved 20 minutter var andelene blandt sj{\ae}ll{\ae}ndere godt 5 {\%} cyklister, 55 {\%} bilister og godt 5 {\%} i offentlig transport. Region Nord- og Midtjylland havde begge 5 {\%} p{\aa} cykel, 75 {\%} i bil og 5 {\%} i offentlig transport. I Syddanmark s{\aa}s ved 20 minutters rejsetid 10 {\%} cyklister, 60 {\%} i bil og 5 {\%} i bus/tog. Beregningerne er baseret p{\aa} data fra en sp{\o}rgeskemaunders{\o}gelse blandt 2235 pendlere. Vi estimerede elasticitet i transportmiddelvalget med hensyn til rejsetid i bil. Rejsetiderne blev beregnet ved brug af Google Maps Distance Matrix. Pendlerne var alle i besk{\ae}ftigelse, 18-65 {\aa}r og med samme fordeling af k{\o}n, alder, geografi og uddannelse, som den danske baggrundsbefolkning. Desuden pr{\ae}senteres en typologi af pendlere, der indeholder 4 overordnede grupperinger. “Bilister uden klare holdninger” (32 {\%}), “gr{\o}nne pendlere i storbyen” (30 {\%}), “bilister der bor uden for de store byer” (23 {\%}) og endelig ”anti-gr{\o}nne bilister” (15 {\%}). Denne opdeling i pendler-grupperinger indeholdt overraskende f{\aa} holdninger og kultur.",
author = "Olesen, {Anne Vingaard} and Jensen, {Ole B.} and Erik Kjems and Reinau, {Kristian Hegner} and Morten Fr{\o}lund and Nielsen, {Thomas Sick}",
year = "2016",
language = "Dansk",
journal = "Artikler fra Trafikdage p{\aa} Aalborg Universitet",
issn = "1603-9696",
publisher = "Aalborg Universitet. Trafikforskningsgruppen",

}

TY - GEN

T1 - Pendlingens sociale geografi – transportmiddelvalg i lyset af pendlerens politiske holdninger, sociale normer og kultur

AU - Olesen, Anne Vingaard

AU - Jensen, Ole B.

AU - Kjems, Erik

AU - Reinau, Kristian Hegner

AU - Frølund, Morten

AU - Nielsen, Thomas Sick

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Danske pendlere kører fortrinsvist i bil – også i store byer som København. Når rejsetiden er 20 minutter i bil var der blandt pendlere bosiddende i Hovedstaden godt 15 % cyklister, 35 % bilister og 15 % i offentlig transport. De resterende 35 % var enten til fods eller vekslede mellem forskellige transportmidler fra dag til dag. Tilsvarende ved 20 minutter var andelene blandt sjællændere godt 5 % cyklister, 55 % bilister og godt 5 % i offentlig transport. Region Nord- og Midtjylland havde begge 5 % på cykel, 75 % i bil og 5 % i offentlig transport. I Syddanmark sås ved 20 minutters rejsetid 10 % cyklister, 60 % i bil og 5 % i bus/tog. Beregningerne er baseret på data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt 2235 pendlere. Vi estimerede elasticitet i transportmiddelvalget med hensyn til rejsetid i bil. Rejsetiderne blev beregnet ved brug af Google Maps Distance Matrix. Pendlerne var alle i beskæftigelse, 18-65 år og med samme fordeling af køn, alder, geografi og uddannelse, som den danske baggrundsbefolkning. Desuden præsenteres en typologi af pendlere, der indeholder 4 overordnede grupperinger. “Bilister uden klare holdninger” (32 %), “grønne pendlere i storbyen” (30 %), “bilister der bor uden for de store byer” (23 %) og endelig ”anti-grønne bilister” (15 %). Denne opdeling i pendler-grupperinger indeholdt overraskende få holdninger og kultur.

AB - Danske pendlere kører fortrinsvist i bil – også i store byer som København. Når rejsetiden er 20 minutter i bil var der blandt pendlere bosiddende i Hovedstaden godt 15 % cyklister, 35 % bilister og 15 % i offentlig transport. De resterende 35 % var enten til fods eller vekslede mellem forskellige transportmidler fra dag til dag. Tilsvarende ved 20 minutter var andelene blandt sjællændere godt 5 % cyklister, 55 % bilister og godt 5 % i offentlig transport. Region Nord- og Midtjylland havde begge 5 % på cykel, 75 % i bil og 5 % i offentlig transport. I Syddanmark sås ved 20 minutters rejsetid 10 % cyklister, 60 % i bil og 5 % i bus/tog. Beregningerne er baseret på data fra en spørgeskemaundersøgelse blandt 2235 pendlere. Vi estimerede elasticitet i transportmiddelvalget med hensyn til rejsetid i bil. Rejsetiderne blev beregnet ved brug af Google Maps Distance Matrix. Pendlerne var alle i beskæftigelse, 18-65 år og med samme fordeling af køn, alder, geografi og uddannelse, som den danske baggrundsbefolkning. Desuden præsenteres en typologi af pendlere, der indeholder 4 overordnede grupperinger. “Bilister uden klare holdninger” (32 %), “grønne pendlere i storbyen” (30 %), “bilister der bor uden for de store byer” (23 %) og endelig ”anti-grønne bilister” (15 %). Denne opdeling i pendler-grupperinger indeholdt overraskende få holdninger og kultur.

M3 - Konferenceartikel i tidsskrift

JO - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

JF - Artikler fra Trafikdage på Aalborg Universitet

SN - 1603-9696

ER -