Perspektiver på brydninger i ungdomslivet

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet indkredser og udfolder vi den forståelse af brydninger, der danner den overordnede tematiske ramme for bogens forskellige kapitler. Med termen ’brydninger’ ønsker vi at rette fokus mod den (mulighed for) friktion og modstand, som de pågældende forandringer og udviklinger måtte afføde blandt unge. Den friktion og modstand kan forstås på to niveauer: Det første niveau finder sted mellem unge og samfundet (det vertikale niveau). Her rettes opmærksomheden mod de måder, som unge gentolker eller omformer de forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende i samfundet. Det andet niveau finder sted mellem sted ’internt’ mellem unge (det horisontale niveau). Her sættes fokus på de forskelligartede, evt. modsatrettede forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende blandt forskellige grupper af unge. De to niveauer er forbundet: De samfundsmæssige forandrings- og udviklingsprocesser kan sætte sig forskelligt igennem og have forskellige implikationer for forskellige grupper af unge, der derfor også handler på og orienterer sig i forhold til dem på varierende, og nogle gange gensidigt konfliktende, måder. Udover den overordnede rammesætning skitserer vi hvordan de enkelte kapitelbidrag i deres begrebsbrug og forskellige foci bidrager til forståelsen af aktuelle nybrud og transformationer, der samfundsmæssigt tegner sig og ikke mindst hvordan unge i forskellige samfundsmæssige positioner agerer på forandringerne og udviklingerne på forskellige måder.
Original languageDanish
Title of host publicationBrydninger i ungdomslivet
EditorsNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
Number of pages11
Place of PublicationAalborg
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2015
Edition1
Pages7-18
Chapter1
ISBN (Print)978-87-7112-415-6
Publication statusPublished - 2015
SeriesUngdomsliv
Number3
ISSN2445-5075

Cite this

Pless, M., Sørensen, N. U., Nielsen, M. L., & Katznelson, N. (2015). Perspektiver på brydninger i ungdomslivet. In N. U. Sørensen, & M. Pless (Eds.), Brydninger i ungdomslivet (1 ed., pp. 7-18). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Ungdomsliv, No. 3
Pless, Mette ; Sørensen, Niels Ulrik ; Nielsen, Mette Lykke ; Katznelson, Noemi. / Perspektiver på brydninger i ungdomslivet. Brydninger i ungdomslivet. editor / Niels Ulrik Sørensen ; Mette Pless. 1. ed. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. pp. 7-18 (Ungdomsliv; No. 3).
@inbook{63947234802248cdb2d7dadfb04699a6,
title = "Perspektiver p{\aa} brydninger i ungdomslivet",
abstract = "I kapitlet indkredser og udfolder vi den forst{\aa}else af brydninger, der danner den overordnede tematiske ramme for bogens forskellige kapitler. Med termen ’brydninger’ {\o}nsker vi at rette fokus mod den (mulighed for) friktion og modstand, som de p{\aa}g{\ae}ldende forandringer og udviklinger m{\aa}tte aff{\o}de blandt unge. Den friktion og modstand kan forst{\aa}s p{\aa} to niveauer: Det f{\o}rste niveau finder sted mellem unge og samfundet (det vertikale niveau). Her rettes opm{\ae}rksomheden mod de m{\aa}der, som unge gentolker eller omformer de forandrings- og udviklingsprocesser, der g{\o}r sig g{\ae}ldende i samfundet. Det andet niveau finder sted mellem sted ’internt’ mellem unge (det horisontale niveau). Her s{\ae}ttes fokus p{\aa} de forskelligartede, evt. modsatrettede forandrings- og udviklingsprocesser, der g{\o}r sig g{\ae}ldende blandt forskellige grupper af unge. De to niveauer er forbundet: De samfundsm{\ae}ssige forandrings- og udviklingsprocesser kan s{\ae}tte sig forskelligt igennem og have forskellige implikationer for forskellige grupper af unge, der derfor ogs{\aa} handler p{\aa} og orienterer sig i forhold til dem p{\aa} varierende, og nogle gange gensidigt konfliktende, m{\aa}der. Udover den overordnede rammes{\ae}tning skitserer vi hvordan de enkelte kapitelbidrag i deres begrebsbrug og forskellige foci bidrager til forst{\aa}elsen af aktuelle nybrud og transformationer, der samfundsm{\ae}ssigt tegner sig og ikke mindst hvordan unge i forskellige samfundsm{\ae}ssige positioner agerer p{\aa} forandringerne og udviklingerne p{\aa} forskellige m{\aa}der.",
author = "Mette Pless and S{\o}rensen, {Niels Ulrik} and Nielsen, {Mette Lykke} and Noemi Katznelson",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7112-415-6",
series = "Ungdomsliv",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
number = "3",
pages = "7--18",
editor = "S{\o}rensen, {Niels Ulrik} and Mette Pless",
booktitle = "Brydninger i ungdomslivet",
edition = "1",

}

Pless, M, Sørensen, NU, Nielsen, ML & Katznelson, N 2015, Perspektiver på brydninger i ungdomslivet. in NU Sørensen & M Pless (eds), Brydninger i ungdomslivet. 1 edn, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, Ungdomsliv, no. 3, pp. 7-18.

Perspektiver på brydninger i ungdomslivet. / Pless, Mette; Sørensen, Niels Ulrik; Nielsen, Mette Lykke; Katznelson, Noemi.

Brydninger i ungdomslivet. ed. / Niels Ulrik Sørensen; Mette Pless. 1. ed. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. p. 7-18 (Ungdomsliv; No. 3).

Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

TY - CHAP

T1 - Perspektiver på brydninger i ungdomslivet

AU - Pless, Mette

AU - Sørensen, Niels Ulrik

AU - Nielsen, Mette Lykke

AU - Katznelson, Noemi

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - I kapitlet indkredser og udfolder vi den forståelse af brydninger, der danner den overordnede tematiske ramme for bogens forskellige kapitler. Med termen ’brydninger’ ønsker vi at rette fokus mod den (mulighed for) friktion og modstand, som de pågældende forandringer og udviklinger måtte afføde blandt unge. Den friktion og modstand kan forstås på to niveauer: Det første niveau finder sted mellem unge og samfundet (det vertikale niveau). Her rettes opmærksomheden mod de måder, som unge gentolker eller omformer de forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende i samfundet. Det andet niveau finder sted mellem sted ’internt’ mellem unge (det horisontale niveau). Her sættes fokus på de forskelligartede, evt. modsatrettede forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende blandt forskellige grupper af unge. De to niveauer er forbundet: De samfundsmæssige forandrings- og udviklingsprocesser kan sætte sig forskelligt igennem og have forskellige implikationer for forskellige grupper af unge, der derfor også handler på og orienterer sig i forhold til dem på varierende, og nogle gange gensidigt konfliktende, måder. Udover den overordnede rammesætning skitserer vi hvordan de enkelte kapitelbidrag i deres begrebsbrug og forskellige foci bidrager til forståelsen af aktuelle nybrud og transformationer, der samfundsmæssigt tegner sig og ikke mindst hvordan unge i forskellige samfundsmæssige positioner agerer på forandringerne og udviklingerne på forskellige måder.

AB - I kapitlet indkredser og udfolder vi den forståelse af brydninger, der danner den overordnede tematiske ramme for bogens forskellige kapitler. Med termen ’brydninger’ ønsker vi at rette fokus mod den (mulighed for) friktion og modstand, som de pågældende forandringer og udviklinger måtte afføde blandt unge. Den friktion og modstand kan forstås på to niveauer: Det første niveau finder sted mellem unge og samfundet (det vertikale niveau). Her rettes opmærksomheden mod de måder, som unge gentolker eller omformer de forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende i samfundet. Det andet niveau finder sted mellem sted ’internt’ mellem unge (det horisontale niveau). Her sættes fokus på de forskelligartede, evt. modsatrettede forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende blandt forskellige grupper af unge. De to niveauer er forbundet: De samfundsmæssige forandrings- og udviklingsprocesser kan sætte sig forskelligt igennem og have forskellige implikationer for forskellige grupper af unge, der derfor også handler på og orienterer sig i forhold til dem på varierende, og nogle gange gensidigt konfliktende, måder. Udover den overordnede rammesætning skitserer vi hvordan de enkelte kapitelbidrag i deres begrebsbrug og forskellige foci bidrager til forståelsen af aktuelle nybrud og transformationer, der samfundsmæssigt tegner sig og ikke mindst hvordan unge i forskellige samfundsmæssige positioner agerer på forandringerne og udviklingerne på forskellige måder.

UR - http://aauforlag.dk/Shop/boeger/brydninger-i-ungdomslivet.aspx

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-7112-415-6

T3 - Ungdomsliv

SP - 7

EP - 18

BT - Brydninger i ungdomslivet

A2 - Sørensen, Niels Ulrik

A2 - Pless, Mette

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Pless M, Sørensen NU, Nielsen ML, Katznelson N. Perspektiver på brydninger i ungdomslivet. In Sørensen NU, Pless M, editors, Brydninger i ungdomslivet. 1 ed. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2015. p. 7-18. (Ungdomsliv; No. 3).