Perspektiver på brydninger i ungdomslivet

    Research output: Contribution to book/anthology/report/conference proceedingBook chapterResearchpeer-review

    Abstract

    I kapitlet indkredser og udfolder vi den forståelse af brydninger, der danner den overordnede tematiske ramme for bogens forskellige kapitler. Med termen ’brydninger’ ønsker vi at rette fokus mod den (mulighed for) friktion og modstand, som de pågældende forandringer og udviklinger måtte afføde blandt unge. Den friktion og modstand kan forstås på to niveauer: Det første niveau finder sted mellem unge og samfundet (det vertikale niveau). Her rettes opmærksomheden mod de måder, som unge gentolker eller omformer de forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende i samfundet. Det andet niveau finder sted mellem sted ’internt’ mellem unge (det horisontale niveau). Her sættes fokus på de forskelligartede, evt. modsatrettede forandrings- og udviklingsprocesser, der gør sig gældende blandt forskellige grupper af unge. De to niveauer er forbundet: De samfundsmæssige forandrings- og udviklingsprocesser kan sætte sig forskelligt igennem og have forskellige implikationer for forskellige grupper af unge, der derfor også handler på og orienterer sig i forhold til dem på varierende, og nogle gange gensidigt konfliktende, måder. Udover den overordnede rammesætning skitserer vi hvordan de enkelte kapitelbidrag i deres begrebsbrug og forskellige foci bidrager til forståelsen af aktuelle nybrud og transformationer, der samfundsmæssigt tegner sig og ikke mindst hvordan unge i forskellige samfundsmæssige positioner agerer på forandringerne og udviklingerne på forskellige måder.
    Original languageDanish
    Title of host publicationBrydninger i ungdomslivet
    EditorsNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
    Number of pages11
    Place of PublicationAalborg
    PublisherAalborg Universitetsforlag
    Publication date2015
    Edition1
    Pages7-18
    Chapter1
    ISBN (Print)978-87-7112-415-6
    Publication statusPublished - 2015
    SeriesUngdomsliv
    Number3
    ISSN2445-5075

    Cite this